Gör succé på arbetsintervjun – våra 5 bästa tips
Dags för arbetsintervju? Grattis! Intervjun är arbetsgivarens sätt att se om du passar för jobbet. Och ditt sätt att se om jobbet passar dig. Här delar vi med oss av 5 tips hur du lyckas på jobbintervjun och ökar chansen att få drömjobbet.
1. Gör research och läs på i förväg
Lägg tid på att googla företaget, gå igenom deras hemsida och nyhetsflöden på sociala medier och skriv ned en kort sammanfattning över vad företaget sysslar med. Att ha en god och heltäckande uppfattning om företagets profil, historia och resultat kommer göra ett positivt intryck på rekryteraren. Glöm inte att även fingranska jobbannonsen och identifiera troliga ämnen som kan dyka upp under intervjun.
Här kan du läsa mer om förberedelser och vad du ska tänka på innan själva intervjun
2. Lyft fram din unika kompetens med personliga exempel
Vilka situationer kan du återberätta för att lyfta fram dina bästa egenskaper i förhållande till tjänsten? Det är ett plus om du kan berätta om specifika projekt du jobbat med eller ansvarsområden du haft. Hur planerade du arbetet och vad blev resultatet? Det handlar även om att "boosta" dina beskrivningar av dig själv med konkreta exempel så att dina svar blir trovärdiga och enklare att relatera till.
3. Våga ta för dig
Lyssna aktivt och var närvarande. Var inte rädd att ställa egna frågor, både om företaget, rollen, chefer och rekryteringsprocessen. Att ställa frågor visar på ett intresse för ditt eventuella nya jobb och är ett bra sätt för att visa ditt engagemang. Var aktiv på intervjun, utan att ta över. Anteckna frågor om det är något som du upplever som oklart – och kom med följdfrågor på slutet. Under en digital intervju kan ett anteckningsblock vara det bästa alternativet för att det ska vara tydligt att du faktiskt skriver och inte svarar på mail eller läser nyheter.
4. Beskriv vad som motiverar dig
Det är viktigt att du är ärlig mot dig själv, och mot bolaget, om vad som motiverar dig. Arbetsgivaren kommer vilja identifiera dina drivkrafter för att få en uppfattning om i vilken arbetsmiljö du presterar bäst och vad du behöver för att göra ett bra jobb. En vanlig fråga är “När tycker du att ditt jobb är som roligast?”. Svara med ett exempel från när du jobbade med ett projekt som verkligen engagerade dig. Det kanske var när du fick agera projektledare för ett stort event och var tvungen att ta massa snabba beslut på egen hand?
5. Dra en linje mellan dig och företaget
Är det något du kan vara nästan 100% säker på är det att varianter på frågan - "Varför tror du att det här jobbet passar dig?" - kommer att dyka upp. Här ges du en möjlighet att summera dina personliga och yrkesmässiga kvalifikationer som är relevanta för just det här jobbet. Detta är en möjlighet att visa att du läst på om bolaget och känner till det väl (tillbaka till punkt 1.) och sedan koppla det samman med hur väl det stämmer överens med dina erfarenheter och karriärsmål.
Bonustips om du har en digital arbetsintervju:
- Säkerställ tekniken innan mötet så att uppkopplingen, kameran och mikrofonen fungerar och att du har tillräckligt med batteri på din enhet.
- Sker mötet via Zoom, Teams eller någon av de andra plattformarna? Behöver du ladda hem något eller vara inloggad för att kunna delta?
- Välj en plats där du kan sitta ostörd med bra ljus och se till att du har bra ljud (ett headset är ofta att föredra).
- Titta in i kameran och tänk på ditt kroppsspråk.
Avslutningsvis vill vi säga – stort lycka till! Vi hoppas att du får nytta av våra tips.
Här kan du läsa vår populära artikel "Gör succé på nya jobbet- våra 10 bästa råd"