Inhouse / 5 tips: Så här lyckas du på den digitala jobbintervjun
digital-jobbintervju-scaled

5 tips: Så här lyckas du på den digitala jobbintervjun

Det senaste året har digitala arbetsintervjuer ökat. Men hur gör man för att få fram sin energi och kompetens i ett möte på distans? Här är 5 tips på saker att tänka igenom för att ta dig närmare drömjobbet.

1. Var ska du sitta?

Välj en plats där du kan sitta ostörd med bra ljus och se till att du har bra ljud (ett headset är ofta att föredra). För att undvika att den personen du pratar med blir distraherad av det som händer bakom dig så rekommenderar vi att du sitter med ryggen mot en så neutral bakgrund som möjligt.

 

Digitalt eller inte - här du läsa tips som funkar oavsett, "Gör succé på arbetsintervjun – våra 5 bästa tips"

 

2. Hur fungerar tekniken?

Fungerar inte tekniken spelar det ingen roll hur kompetent du är. Så se till att ljudet och uppkopplingen fungerar och se till att din enhet har tillräckligt med batteri. Dator trumfar mobil. Om det av någon anledning i alla fall inte fungerar – förklara situationen och fråga om ni kan fortsätta på telefon.

3. Hur förmedlar du ditt engagemang?

Lyssna aktivt, var närvarande i samtalet och visa att du är påläst. Ställ frågor om det är något som du upplever som oklart och för att hålla igång en dialog. Anteckna din frågor i ett anteckningsblock för att det ska vara tydligt att du faktiskt skriver (och inte svarar på mail eller liknande).

 

Lästips! "Varför ska vi ses? Lärdomar från ett år på distans"

 

4. Hur ska du inleda intervjun?

När man träffas fysiskt går det ofta på automatik att du och den du träffar inleder mötet med att kommentera kaffet, kontoret eller området. Det sker inte lika naturligt när man möts via två skärmar men ofta fungerar det med att inleda att du är glad över att ha blivit inbjuden till en intervju och ser fram emot att få veta mer om tjänsten.

5. Vad säger ditt kroppsspråk?

Placera datorn högt upp och i ögonhöjd så att du inte behöver titta ner i datorn. Titta in i kameran och tänk på ditt kroppsspråk. Ha en rak hållning och ett levande kroppsspråk med gester, nickar och rörelser, precis som ni hade suttit i ett fysiskt mötesrum.

Bonustips gällande klädsel - Klä dig representativt och anpassa dig till verksamhetens eventuella dresscode, även om ni ses på distans.

Avslutningsvis vill vi säga – stort lycka till! Vi hoppas att du får nytta av våra tips.

Skrivet av vår kommunikationschef Hedvig Engnell

 

Här hittar du fler artiklar med olika råd och tips