Learnability Quotient också kallat LQ – Malin Moezzi berättar mer
Nu har vi äntligen haft säsongspremiär för Inhouse HR-nätverk. Vi gästades av Malin Moezzi, leg. Psykolog och Head of Academy på Assessio, och workshopade om Learnability Quotient (LQ) – så givande och intressant! Vi passade på att ställa tre frågor till Malin:
Vad innebär det egentligen att ha högt LQ?
Vi vet sen länge att vissa har en förmåga att snabbare lära sig och ta till sig ny information och kunskap. Vissa personer är dessutom mer öppna för förändring, de har en vetgirighet och ett behov av att uppleva och lära sig nya saker. De har också en vilja att jobba hårt och lägga ner tid för att lära sig.
Vad missar man om man inte har personer med högt LQ i sin organisation?
Förändring är en del av vår vardag och ställer krav på både ledare och medarbetare. Ett företags konkurrenskraft bygger på ett kontinuerligt lärande och förmågan att snabbt ställa om. Här är ledare och medarbetare den viktigaste tillgången och då behövs det att vissa har denna förmåga.
Men du Malin, hur skulle det se ut om alla ständigt jagade förändring och nya upplevelser?
Då skulle vi ständigt uppfinna hjulet på nytt, vi skulle inte dra nytta av de som banat väg tidigare och vi skulle förmodligen ha ett ännu större problem med understimulerade och oengagerade medarbetare, och i förlängningen en högre personalomsättning. Alla kan inte, och bör inte, vara lika förändringsbenägna.