Inhouse / Artiklar / Vad är verksamhetsutveckling?
Vad är verksamhetsutveckling?

Vad är verksamhetsutveckling?

Verksamhetsutveckling, också kallat organisationsutveckling, handlar om att ha förmågan att hantera förändringar i omvärlden som påverkar din verksamhet, och att hänga med på den utveckling som faktiskt krävs. Verksamhetsutveckling är ett brett begrepp men det handlar kort sagt om att systematiskt förbättra hur verksamheten leds, styrs och skapar värde. Du som chef behöver utveckla både din och organisationens förmåga att hantera utmaningarna som ligger framför er – men vad ska man tänka på då?

Det är svårt att veta vad det rätta sättet är för att lyckas med verksamhetsutvecklingen inom er organisation då alla verksamheter är unika. Däremot finns det en rad olika tankar om modeller och processer som är av nytta för utvecklingen framåt. Vi vet att det är en utmaning och finns här för er hela vägen.

I många fall handlar verksamhetsutvecklingen om förändring och det är ett komplext arbete. Det har aldrig varit svårare än det är idag att vara chef och ledare, att utveckla verksamheten, sätta mål, engagera medarbetare och allt vad det innebär att vara chef och ledare. Har du det stöd du behöver?

Vad innebär verksamhetsutveckling?

Verksamhetsutveckling handlar om att påverka flera dimensioner inom verksamheten. Låt oss bryta ner det i tre olika ben: Strategi, struktur och kultur. Verksamhetsutveckling är en holistisk process som stärker företagets strategi, struktur och kultur. Inom verksamhetsutveckling ska alltid verksamhetens vision och affärsidé vara centralt i fokus samtidigt som utvecklingen ska servera de bästa sätten att uppnå målen.

Strategisk utveckling – Hur ska verksamheten nå upp till de affärsmål som satts upp baserat på organisationens vision och affärsidé? Affärsutveckling kallas detta segment vanligtvis också. Det centrala i denna del är att lyckas förverkliga de planer och aktiviteter som ledningen presenterat.

Strukturell utveckling – Denna del fokuserar på de system och strukturer som utgör grunden för det arbete och den verksamhet som bedrivs i symbios med organisationens framgång. Det handlar om verksamhetens IT-system, interna processer, arbetssätt och andra metoder och hur de utvecklas och vad som behöver förbättras.

Kulturell utveckling – Denna del handlar om kulturen på företaget, med andra ord gällande verksamhetens värderingar och relationer för dess medarbetare och ledare. Hur förhåller de sig till varandra? Är det en god kultur där medarbetarna får utvecklas och trivs, är kommunikationen hållbar? Värdesätts varje enskild individ och förstår medarbetarna varför organisationen existerar och vem man jobbar för?

Att ta hänsyn till här, är att för att nå framgång behöver alla delar beaktas och inkluderas i utvecklingsarbetet, med ett helhetsperspektiv samtidigt. Det finns dock fokusområden att lägga mer energi på men som fortfarande behöver hanteras med ett helhetsperspektiv:

  • Teknikorienterad verksamhetsutveckling – Strävar efter att underlätta och accelerera arbetet med hjälp av tekniken. Hur kan vi förbättra det operativa arbete som bedrivs genom att effektivisera, underlätta och automatisera?
  • Processorienterad verksamhetsutveckling – Strävar efter sömlösa interna processer, att förbättra och effektivisera arbetssätt, metoder och processer för att öka produktivitet och att “göra saker rätt” från början.
  • Kundorienterad verksamhetsutveckling – Fokus på att skapa värde för kunderna står i centrum för detta tillvägagångssätt. Att ta reda på hur verksamheten kan möta de behov och förväntningar hos kunder genom att ta tillvara på våra interna resurser och kompetenser.

När behövs verksamhetsutveckling?

Det behövs egentligen alltid, att jobba proaktivt även när man inte ser några negativa trender är en stark fördel. Du behöver däremot vara extra vaksam på att få igång verksamhetsutveckling ordentligt när exempelvis projekt inte når målen, antalet kunder minskar, kostnader ökar, arbetsmiljön kräver ett omtag och det finns missnöje inom organisationen och dess medarbetare.

Trots att effektiv verksamhetsutveckling behöver arbetas med kontinuerligt är det oftast under förändring eller kris som den intensifieras och kan se ut såhär:

  • Kunder är inte nöjda och väljer att gå till konkurrenter
  • Det är svårt att hålla fast vid den valda strategin
  • Organisationen förlorar kompetenta medarbetare
  • Affärsmålen uppnås inte

Det är absolut avgörande för en lyckad verksamhetsutveckling att se helheten och att inkludera alla kompetenser och förmågor inom verksamheten när förbättringar drivs och implementeras.

Vem leder verksamhetsutvecklingen?

Det är verksamhetens chef som initierar förbättringsarbetet. Eftersom det är en så pass omfattande process, ställs ledare ofta inför utmaningar. Vad ska prioriteras? Hur hanteras förändringar? Hur kan vi förbättra servicen? Ökar försäljningen enligt våra uppsatta mål? Upprätthåller vi en god arbetsmiljö - behåller vi kompetenta medarbetare? Hur nås de finansiella målen som är uppsatta, vad kan vi göra ännu bättre?

Vi vet att det är en utmaning och att vara själv i organisationsutvecklingen är inte alltid bäst på sikt. Vi hjälper gärna till och utvecklar din organisation och era processer med syfte att optimera den inre effektiviteten i din verksamhet. Vi erbjuder konsulttjänster för vilka behov ni än har, vi hjälper dig att jobba ännu smartare.

Hur kan Inhouse hjälpa?

Oavsett vad utmaningen handlar om kan Inhouse hjälpa dig att utveckla din verksamhet. Vi har ett team av erfarna konsulter inom organisationsutveckling inom varje specialistområde: Marknad & Kommunikation, Ekonomi & FinansHR. Inhouse hjälper organisationer att fortsätta växa även under omställningar eller förändringar genom att öka flexibiliteten och medarbetarnas kompetens.