Ansvarig digitala kanaler till Systembolaget

Om kunden

Systembolagets uppdrag baserar sig på omsorgen om folkhälsan. Visionen är att skapa ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada. Systembolaget bidrar med kunskap, både när det gäller mat och dryck och alkoholens påverkan på hälsan. På så vis vill man inspirera till medvetna dryckesval och ett hälsosammare förhållningssätt till alkohol. Systembolaget är en dynamisk arbetsplats som präglas av omtanke om varandra och kunderna. Alla som arbetar på Systembolaget har ett viktigt uppdrag som inspirerar. Att kombinera ansvar med god service är den största utmaningen och mötet med kund sätts alltid i främsta rummet.

Arbetsbeskrivning

Till Systembolagets Kommunikationscenter söker vi nu en Ansvarig för digitala kanaler. Kommunikationscentret har en nyckelroll på Kommunikationsavdelningen för framtagande av Systembolagets interna och externa kommunikation.

Som Ansvarig för digitala kanaler kommer du att ha ett övergripande ansvar, strategiskt och operativt, för processer och utveckling av Systembolagets digitala kanaler. Du ansvarar för att ta fram och förvalta den övergripande digitala strategin samt driva, samordna, prioritera och driva övergripande digitala kommunikationsfrågor vad gäller struktur, design, innehåll, funktionalitet, upplevelse, tillgänglighet och användbarhet, i syfte att stärka företagets varumärke i digitala kanaler.  Du ansvarar också för policy och riktlinjer för företagets digitala kanaler inklusive sociala media.

Du kommer att ingå i Systembolagets webbteam som du också har personalansvar för. Du kommer även att ansvara för att driva och samordna Systembolagets digitala grupp där Systembolagets samtliga webbansvariga ingår. Du är verksamhetens brygga till IT och du kommer att ha ett tätt samarbete med konsulter, utvecklare, designers och tekniker. Du kommer även att ha ett tätt samarbete med övriga verksamheten så som exempelvis försäljning och varuförsörjning.

Tjänsten kräver en relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom kommunikation. Du ska ha mer än fem års erfarenhet av att arbeta med digitala strategier och kravanalys samt mallbaserad produktion i större organisationer. Du ska också ha erfarenhet av professionellt kommunikationsarbete med fokus på digitala kanaler, så som digital publicering, webb, intranät, extranät, mobila områden och sociala medier. Du ska även ha erfarenhet av att ta fram och etablera förvaltningsmodeller och förvaltningsorganisationer samt av att driva stora digitala utvecklingsprojekt.

Dessutom vill vi att du har;
•    Detaljhandelserfarenhet (samverkan mellan fysisk och digital butik)
•    Erfarenhet av att upphandla digital teknik och digitala konsulter.
•    Gedigen erfarenhet av Content Management System.
•    Goda kunskaper av webbpublicering och tillhörande programvaror för digitala medier.
•    Väl insatt i digital teknik och allmänna IT frågor som berör det digitala området.
•    God kunskap inom kommunikation i digitala kanaler.
•    God erfarenhet av att leda personal.
•    Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.

Din profil

Som person är du kommunikativ och har en stor portion lyhördhet. Du har en förmåga att få alla att gå åt samma håll och är inte rädd för att ta beslut. Du är ansvarsfull, kreativ, strukturerad och lyhörd. Och du har förståelse för de möjligheter som digitala medier erbjuder, samt ett genuint intresse av att arbeta med kommunikation i dessa medier. Du är flexibel, serviceinriktad och initiativrik och kan driva frågor självständigt. Du har också lätt för att skapa kontakter och nätverk samt en god förmåga att samarbeta.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning.