Area Manager till Swedish Match Industries

Om kunden / About the Client
Swedish Match är ett unikt företag med sitt utbud av marknadsledande varumärken inom snus, övriga tobaksprodukter samt tändstickor och tändare. Koncernens verksamhet är global med en nettoomsättning uppgående till ca 12 500 MSEK. Tillverkningen sker i sex länder och antalet medarbetare uppgick under 2013 till i genomsnitt ca 4 400.

Vårt företag Swedish Match Industries AB, som ingår i Lights International, är en av världens ledande tillverkare av tändstickor med produktionsenheter i Tidaholm och Vetlanda. Mer än 90 % av vår produktion går på export till ca 80 marknader. Vi omsätter ca 300 MSEK och har ca 200 anställda. Swedish Match är certifierad mot ISO 9001/14001.

Swedish Match har en av Sveriges mest uppskattade säljkårer. Här får du arbeta i en organisation som äger hela ledet – ifrån produktion till försäljning. Nu söker dotterbolaget Swedish Match Industries AB en erfaren säljare med engagemang och driv som ska fungera som Area Manager för Mellanöstern och Afrika.

Arbetsuppgifter och ansvar
I rollen som Area Manager för område Mellanöstern och Afrika är du vårt ansikte utåt och en ambassadör för vårt varumärke. En stor del av arbetet är att upprätthålla nuvarande kundkontakter, driva försäljningen samt även att driva arbetet med att utöka etableringen av Swedish Match. Du har ansvar för den löpande verksamheten i form av försäljning och rapportering. Arbetet präglas internt av kommunikation med säljteamet och arbetet med att sätta mål samt nå resultat.

Du har en god förståelse för och stor erfarenhet av att resa och arbeta som affärsman i område mellanöstern och Afrika. Uppskattad restid beräknas till 50 % av arbetstiden. Övrig tid tillbringas på ditt hemmakontor alternativt utgår du ifrån något av våra kontor i antingen Tidaholm eller övriga Sverige.

Priorietet och fokus:

• Utöka försäljning i befintliga marknader genom att utveckla nya kanaler för den lokala marknaden
• Arbeta nära våra leverantörer, kunder och lokala agenter
• Utveckla relationer och verksamheten med nuvarande leverantörer och kunder
• Vidareutveckla säljstrategier för nya marknader
• Identifiera möjligheter och vidta proaktiva åtgärder för att vidareutveckla Swedish Match fäste

Kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi söker dig med en gedigen erfarenhet av försäljning, med fördel från marknaderna Mellanöstern och Afrika. Vi ser gärna att du har högskolestudier inom marknadsföring/ försäljning. Du är en van Office användare och har erfarenhet från säljstödsystem. Du har tidigare erfarenhet av budgetansvar och har ett kostnads- och lönsamhetsfokus.

Som person är du engagerad, drivande och målmedveten. Du är van vid och trivs med att resa i tjänsten. Det är väsentligt att du är kommunikativ och förtroendeingivande. Rollen kräver att du är van att arbeta i olika kulturer, har en fingertoppskänsla gällande relationsskapande samt en förmåga att skapa struktur och ordning.

Vi ser gärna att du har:

• Goda erfarenheter av försäljning och marknadsföring inom B2B-segmentet
• Ett kommersiellt synsätt och tidigare arbete med relationsskapande försäljning
• Vana av att arbeta i team mot tydliga mål
• Hög social förmåga
• Ett förtroendeingivande och relationsskapande arbetssätt
• Vana och erfarenhet av att arbeta med relationsskapande försäljning
• Mycket goda kunskaper i engelska i både tal och skrift
• Kunskaper i franska, vilket är meriterande

Vill du bli en del av ett vinnande team?
Vår starka företagskultur präglar vårt sätt att agera vilket är nyckeln till vår framgång. Vi tror på individen och hans/hennes vilja att ta eget ansvar och utvecklas.
Läs mer om Swedish Match på vår hemsida www.swedishmatch.com

Välkommen med din ansökan!
I denna rekrytering samarbetar Swedish Match Industries AB med Inhouse. Vid frågor kring rollen vänligen kontakta Erik Andersch 073-150 50 15 eller Kajsa Tamsen 08-522 233 10.

Sista ansökningsdag är den 10 november, men ansök gärna så snart som möjligt då intervjuer kommer ske löpande.