Avdelningschef Kund- och marknadsinsikt

Är du den vi söker?
Brinner du för att driva analys- och insiktsarbete samt för att engagera och utveckla medarbetare mot uppsatta mål? Då är detta en fantastisk möjlighet! Marknad och kundutveckling är en koncerngemensam sektion och en del av enheten Marknad och försäljning. Sektionen har ett övergripande ansvar för Folksams varumärke, marknads-och kundkommunikation, kundanalys, kundutveckling och skadeförebyggande. Vi stödjer Folksams samtliga affärer och dotterbolag. Marknad och kundutveckling arbetar nära våra försäljningskanaler; Digital-, Bemannad- och Facklig försäljning samt Folksams affärsområden och dotterbolag.

Arbetsbeskrivning
Som avdelningschef för Kund- och marknadsinsikt ansvarar för att:

– driva insikts- och analysarbetet i samarbete med övriga chefer inom Marknad och försäljning samt
Folksams affärsområden och dotterbolag.
– driva utvecklingen av avdelningens verksamhet, roller, kompetenser, arbetsprocesser, metoder och
verktyg.
– driva arbetet med att ta fram verksamhetsplan inkl research-/analysplan och budget för avdelningen.
– leda och följa upp medarbetare och verksamhet inom avdelningen enligt beslutade processer för mål- och PU-samtal.
– leda avdelningen utifrån beslutad verksamhetsplan och budget. avdelningen sammanställer, visualiserar, presenterar och sprider data, statistik, resultat och insikter på ett pedagogiskt sätt.
– vara kontakt gentemot utpekade leverantörer inom ansvarsområdet och vidareutveckla samarbetet
med dem.
– vara en del i Marknad och kundutvecklings ledningsgrupp.
– bidra till utvecklingen av Marknad och kundutveckling.
– genomföra större workshops inom Folksam och dotterbolag.
– presentera kund- och marknadsinsikter i koncernledning, styrelser och i andra större sammanhang.

Din profil
Vi söker dig som brinner för insikter och kundanalys och som drivs av att engagera medarbetare mot förbättrade resultat. Du ska ha minst fe års erfarenhet av att leda arbetsgrupper mot uppsatta mål. Du är strukturerad och har förmåga att tolka komplex information för att omsätta det till insikter, utvecklade processer och leveranser. Du har en universitets-/ högskoleutbildning eller motsvarande i ekonomi/ marknadsföring, statistik, systemvetenskap eller teknik. Meriterande är även ledarskapsutbildning. Det är viktigt att du är strukturerad och har förmåga att tolka komplex information och omsätta det till utvecklade processer och lösningar. Du ska också ha förmåga att förstå Folksams affärer, se helheter för att proaktivt ge egna lösningsförslag som ger önskvärda resultat. Som person är du lyhörd, engagerande, förtroendeskapande, tydlig, modig, drivande, stresstålig och målinriktad. Du är stabil och trygg i dig själv och är en utpräglad lagspelare. Du har lätt för att samarbeta och du är bra på att kommunicera på ett lyhört sätt. Du är även en uppskattad presentatör och är bra på att skriva exekutiva rapporter/ presentationer på ett sätt som fokuserar på det viktigaste ”to the point”.

Om företaget
Vi är ett stort kundägt företag med kontor på flera håll i landet. Här finns många spännande yrkesroller och goda chanser till karriär på olika sätt. Vi stöttar våra medarbetares utveckling och har bra anställningsförmåner. För att öka samarbete och kreativitet jobbar vi aktivitetsbaserat.

Övrigt
I den här rekryteringen samarbetar Folksam med Peder Mårtensson ring gärna honom på 0708-14 88 00