Inhouse / Jobb / Customer & Loyalty Manager till Ahlsell

Vill du vara med och utveckla lojalitetsarbetet på Ahlsell i syfte att ge största mervärde för våra kunder och största affärsnytta för Ahlsell. I rollen är du övergripande ansvarig för att öka lojaliteten hos Ahlsells kunder i Sverige bl a genom utvecklingen av Ahlsells kundlojalitetsprogram A-klubben. Du arbetar på den svenska marknaden och har samordningsansvar för övriga nordiska länder. 
Som ansvarig för lojalitet har du ett tydligt fokus på optimering av kundupplevelsen genom hela kundresan. Du jobbar via A-klubben för att hitta mervärden och relevant kommunikation, bl a genom vårt nya Marketing Automation-verktyg, som skapar lojalitet, kundnöjdhet och försäljning. Du har ett affärsmässigt tänk och jobbar strategiskt med utveckling av nya initiativ parallellt med operativt arbete som framtagning av innehåll och aktiviteter. Vi förväntar oss att du har en utmärkt förmåga att lyfta blicken, strukturera och hålla en långsiktig linje. För att framgångsrikt navigera inom Ahlsell behöver du vara bra på att skapa tvärfunktionella samarbeten, ha en stark drivkraft och en naturlig pondus.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Ansvara för att definiera, förankra och löpande uppdatera övergripande struktur på A-klubben, bonusmodell, målsättning och måluppföljning samt KPI:er
  • Analys av kundbas, köpbeteenden och kommunikationsinsatser
  • Bevaka trender och beteenden som kan stärka lojalitetsprogrammet.
  • Upprätta årlig plan och löpande rapportera utveckling mot plan.
  • Utveckla arbetsmetoder och processer för att säkerställa att kundklubben drivs på ett effektivt sätt.
  • Ansvarig för utveckling av erbjudandet i form av
    • Identifiera/utveckla externa partners kopplade till lojalitetsprogrammet
    • Paketera erbjudanden som kopplas till programmet
    • Utveckla lojalitetsskapande aktiviteter såsom kundkvällar, kundresor, tävlingar mm tillsammans med organisationen och Awardit
    • Driva på produktkampanjer tillsammans med inköpsorganisationerna
  • Projektledning av strategiska och operativa aktiviteter och kommunikation
  • Agera kontaktperson och samordna lojalitetsarbetet internt och externt; t ex säkerställa att säljorganisationen har rätt stöd i form av utbildning och kundmaterial.
  • Arbeta med kommunikation i relevanta kanaler vid rätt tidpunkt bl a med hjälp av marketing automation.
  • Ansvara för att sätta upp en nordisk struktur för benchmark och best-practice sharing inom området kundlojalitet

Din profil
Vi letar efter dig som drivs av att skräddarsy kundupplevelser baserat på relationer och lojalitet. Du gillar kundrelationer och att se resultatet av ditt arbete.  Du gillar att arbeta och lyckas i team.
 
För att trivas hos Ahlsell tror vi att du;

  • Gilla ett högt tempo och vara bra på att strukturera och prioritera ditt arbete
  • Har erfarenhet av B2B eller B2C lojalitetsprogram 
  • Drivs av att samarbeta, kommunicera och är duktig på att arbeta med många olika kontaktytor 
  • Gillar att arbeta både strategiskt och taktiskt och får energi av att se strategier omsättas i realiteten
  • Är högskoleutbildad, gärna med inriktning Marknadsföring och/eller kommunikation
  • Har +5 års erfarenhet av kundklubbsarbete, lojalitetsprogram och Marketing automation samt utveckling av partnerskap
  • Hög affärsförståelse: ett genuint intresse för försäljning och kundnytta.
  • Projektledarkompetens
  • God kommunikativ förmåga
  • God vana av att analysera, lansera och optimera datadriven kommunikation i syfte att driva kundnöjdhet och lojalitet.
  • Vara tekniskt insatt för att kunna samverka med koncernens IT
  • God kunskap av digitala och tekniska verktyg (t.ex. MA-plattform, SoMe-marknadsföring).
  • Erfarenhet av nordiskt samarbete är meriterande
  • Svenska och engelska är ett krav.

Om företaget
Ahlsell är Nordens största grossist inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Vi kan därför erbjuda marknadens bredaste sortiment inom VVS, El, Kyl, VA, Industri, Bygg, Fastighet, Ventilation, Isolering, Verktyg & Maskiner och Personligt Skydd.
Vår affärsidé är att skapa effektiv handel med installationsprodukter, verktyg och maskiner för professionella användare. Visionen är att vara kundens självklara val av installationsprodukter, verktyg och maskiner.
Ahlsellandan bygger på vårt affärsmannaskap som kan beskrivas av värdeorden; ansvar, öppenhet och enkelhet.

Vad händer nu?
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och du kommer att utgå från Ahlsells härliga lokaler i Marievik. Om du tycker det här låter som något för dig så ansök enkelt med ditt cv, du behöver inte skicka med något personligt brev. Arbetspsykologiska tester är en del av urvalet i den här rekryteringsprocessen. Vi intervjuar löpande så vänta inte med att skicka din ansökan.
Välkommen med din ansökan.
 

Sök jobbet

Anställningsform

Tillsvidare

Tjänstgöringsort

Stockholms län

Kontaktperson

Aje Stenbeck

aje.stenbeck@inhouse.se

Rekommendera tjänst

Rekommendera den här tjänsten till en vän!

Ansökan

    Här kan du bifoga dina dokument till ansökan
    I enlighet med de regler kring datalagring som finns krävs ditt samtycke för att kunna slutföra din registrering. Du kan välja mellan att ge ditt fullständiga samtycke och då ha möjlighet att bli matchad mot detta och andra rekryteringsuppdrag, eller ge ett begränsat samtycke och då enbart matchas mot detta och andra jobb som du själv sökt.