Digital Planner – SEM specialist till Folksam.


Är du den vi söker?
Har du god insyn i den digitala spelplanen och förstår vikten av insiktsdriven marknads- och kundkommunikation? Har du kunskap och erfarenhet av effektiv sökordsmarknadsföring? Nu söker vi Digital Planner/SEM-specialist till gruppen Marknadskommunikation Privatmarknad för att skapa maximal precision och avkastning genom träffsäkra kommunikationslösningar i det digitala landskapet.
Folksam Marknad är en koncerngemensam sektion och en del av enheten Marknad och Försäljning. Vi stödjer samtliga affärer och dotterbolag med marknads-/kundkommunikation och bidrar till att affären uppnår sina mål och att vi når Marknads övergripande mål ”Vi stärker Folksams varumärken”. Vi arbetar kostnadseffektivt, kvalitativt samt med specialistkompetens inom de olika marknadsdisciplinerna.

Arbetsbeskrivning
Ditt fokus är främst varumärket Folksam, men även för KPA Pension och Folksam LO Pension. Du kommer att jobba med andra inom marknad såsom researchansvarig/strategisk planner, projektledare, produktionsledare, ad, copywriter samt videoproducent. Men också med andra berörda funktioner inom Folksam.
I ditt arbete deltar du både i det kreativa arbetet med teamet på Marknad och övriga kollegor på Kommunikation. Där ansvarar du för genomtänkta köp och optimering av sökmotormarknadsföring för att maximera effekt, optimering av innehåll för sökmotorer genom systematiskt arbete med sökordsanalyser, innehåll, ranking, inlänkar m.m., proaktivt skapande av strategier för SEM, information, fortbildning och hålla sina teamkollegor uppdaterade inom sökoptimering, analys av trender, rapportering samt uppföljning. Du arbetar även med att:
• presentera rekommendationer till förbättringar av den digitala marknads-/kundkommunikationen utifrån dessa insikter.
• skapa faktabaserade insikter genom såväl externdata som vår egen digitala marknads-/ kundkommunikation (i köpta, förtjänade och egna kanaler).
• ta fram insikter och rekommendationer inför kampanj-/aktivitetsplanering.
• bidra till utveckling av digitala strategier, erbjudanden och kommunikation.
• vara kravställare för taggning av webbplatser och marknadsaktiviteter samt ansvarig för kvalitetssäkring av digitala KPI:er.

Din profil
Du som söker tjänsten bör ha mångårig och bred erfarenhet av att arbeta med digital planning och online marknadsföring, både strategiskt och operativt från konsultbyrå eller motsvarande på en marknadsavdelning.
Du har mycket god kunskap om digital marknads-/kundkommunikation och sökordsmarknadsföring SEM, uppföljning och optimering av digitala kanaler, kvantitativa och kvalitativa verktyg för att samla in information och data, Adobe Analytics och/eller Google Analytics samt kampanjuppföljningsverktyg/traffic (t ex Adform, Doubleclick).

Du har god kunskap kring kommunikation och varumärken, undersökningsmetoder och modeller för uppföljning och strategi, verktyg för att vägleda planningarbetet från start till mål samt vad som händer inom det digitala området i omvärlden.
Du vill vara med på en utvecklingsresa och ständigt lära dig mer genom din ambition och ditt engagemang. Du har förståelse för kunders vardag, varumärken och samtida trender. Du har också förståelse för de mekanismer som påverkar struktur, kvalitet, optimering och budjustering. Vi ser gärna att du är kreativ, lösningsorienterad, serviceinriktad, kvalitetsmedveten och tar ansvar för både ditt eget resultat men också avdelningens. Du är stabil och trygg i dig själv och har lätt för att samarbeta med andra.

Övrigt
I den här rekryteringen samarbetar Folksam med Peder Mårtensson, Inhouse AB. Ring gärna honom på 0708-14 88 00 alt skicka cv/intresseanmälan via LinkedIn eller sök tjänsten här på inhouse.se

Gör succé på arbetsintervjun

Gör succé på arbetsintervjun – våra bästa tips!

Är du på gång att byta jobb? I den här guiden går vi igenom de bästa tipsen för att maximera arbetsintervjun.

Ladda hem guide »