Digital strateg till Stockholms läns Museum

Är du den vi söker?
Nu söker vi en digital strateg som brinner för kulturarv, kulturmiljö och konst och som vill dela med sig med sina kunskaper och erfarenheter inom det digitala fältet till Stockholms läns museum.
Som digital strateg kommer dina arbetsuppgifter bestå av att föreslå och leda strategiska viktiga projekt och processer för gemensamma digitala tjänster. Du samarbetar och för en dialog med berörda kommuner, ideella föreningar och privata aktörer. Du är rådgivande och kan förklara komplicerade tekniska frågor för ”icketekniker”. Du kommer att bli ansvarig för att leda arbetet med våra digitala produktioner, tex digitala utställningar, kurerat material, pedagogiska hjälpmedel och poddar i samarbete med museets sakkunniga. Arbetet är av skiftande natur och du behöver kunna arbeta långsiktigt samt agera snabbt.

Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av:
• Utveckla nya digitala koncept utifrån museets verksamhetsplan och mål.
• Ansvara för datadriven utveckling av våra projekt
• Arbeta nära museichef och kommunikatör gällande publiceringar, paketering och digital spridning av museets projekt
• Inspirera och utbilda personalen kring digital utveckling
• Återkoppla löpande och analysera det digitala arbetet till både museichef och medarbetare”

Din profil
Vi ser att du har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot digitala medier/digital produktion och har några års arbetslivserfarenhet inom området.
Du har erfarenhet från strategiskt arbete inom it, eller verksamhetsutveckling inom ett tekniskt område och erfarenhet av upphandling samt leverantörsstyrning.
Du är driven och van vid att leda projekt samt sätta och följa mätbara mål. Du har erfarenhet av att göra digitala produktioner och utställningsverksamhet, fysiska och eller digitala, och känner väl till medielogiken i det digitala landskapet. Du har omvärldskoll och är van vid att analysera publikströmmar och beteenden. I dina tidigare befattningar har du arbetat lika mycket strategisk som operativt. Vi ser att du har en god kommunikationsförmåga och är rådgivande. Som person beskriver du dig själv som en som bidrar till en god arbetsmiljö, är hjälpsam och får gruppen att känna sig delaktig. Du arbetar systematiskt och strukturerat. Vi ser att du har kunskap och erfarenhet i verktygen som gör att du kan producera och publicera innehåll i de digitala kanalerna.

Om företaget
Stockholms läns museum befinner sig mitt i ett spännande förändringsarbete. För två år sedan stängde vi våra publika lokaler för att slå in på en mer rörlig och digital bana. Vårt kontor finns i Fatburen, vid Medborgarplatsen, i Region Stockholms Kulturförvaltning. Vårt uppdrag är att:
• Vara ett digitalt museum med uppgift att samordna vetenskaplig insamling, bearbetning och förmedling av kunskaper om hela regionens kulturmiljö, kulturarv, och konst..
• Vara en utåtriktad konsultativ expertinstitution riktad till länets alla kommuner, hembygdsrörelse och civilsamhälle gällande kulturmiljö-, kulturarvs- och museiområdet.

Organisationen består av 10 medarbetare. Vi ansvarar för uppsökande pedagogik och lärarfortbildningar, digitala produktioner och kunskapsuppbyggande projekt kring länets kulturmiljöer, rådgivning till kommuner och civilsamhälle, fotoinsamling och samlingsförvaltning. Från och med årsskiftet kommer vi att starta pilotprojektet ”Länskällan” för att samla det digitala kulturarvet i en gemensam plattform. Nu söker vi en digital strateg för en tillsvidareanställning.

Från och med 1 januari 2020 kommer Stockholms läns museum att vara en del av Region Stockholms kulturförvaltning

Övrigt
Tjänsten är på heltid och placerad på Stockholms läns museum i Stockholm. Har du frågor gällande tjänsten kontakta Organisation – och rekryteringskonsulten Sandra Pettersson@inhouse.se. Vi ser emot din ansökan senast den 20 november intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan.