Kontakt

Ekonomichef till Shire Nordic & Baltics


Är du den vi söker?
Har du lång erfarenhet från ledarskap och automatisering? Vill du arbeta i en internationell miljö mitt i centrala Stockholm där du får chansen att vara med på en spännande resa där två internationella företag ska integreras? Då är det här arbetet för dig!

Arbetsbeskrivning
Shire Globalt har under 2016 gjort ett stort förvärv och finns i samtliga nordiska och baltiska länder med en dubblerad omsättning på 2 miljarder. Nu pågår full integrering av processer, system, juridiska enheter och personal. Nu söker vi en drivande ekonomichef som ska ansvara för att bygga upp och skapa rutiner för det det nordiska & baltiska teamet på 5 personer. Du kommer ansvara för den legala redovisningen och rapporteringen samt rapportera till CFO för Norden och Baltikum och ingå i ett europeiskt team för ekonomichefer som har regelbundna möten.
Dina arbetsuppgifter inkluderar:
– Leda personal
– Upprätta och dokumentera rutiner på engelska
– Komplexa redovisningsfrågor i samtliga nordiska och baltiska länder
– Systemimplementering av SAP, Blackline, Concur, Workeay och Firefly
– Effektivisera och förbättra samarbetet med Shared Service Center i Dublin och Warzawa
– Koordinera månads-, kvartals- och årsbokslut/rapportering in i HFM
– Ansvar för att upprätta samtliga årsredovisningar
– Behjälplig vid den legala omstruktureringen ur ett ekonomiskt perspektiv
– Stor delaktighet i revisionsarbetet
– Myndighetsrapportering

Din profil
Du som söker har en akademisk examen och mångårig erfarenhet av ledarskap. För att trivas i rollen ser vi att du har ett stort intresse och kunskap i system. Du brinner för att vilja effektivisera och automatisera. Du är en mycket god ledare som tycker om att utveckla personer både i grupp och individuellt. Du bör trivas i en internationell miljö med hög aktivitetsnivå och ha en förmåga att lösa problem och arbeta med många parallella processer. Vi ser att du är en rak, öppen och kommunikativ person som tycker om människor och har en prestigelös och empatisk sida.
Ett krav är att du är eller har varit superuser i något av de större affärssystemen men också att du varit delaktig i någon form av systemimplementation samt har erfarenhet från arbete i en internationell miljö med komplex organisationsstruktur. På företaget förekommer dagligen internationella kontakter vilket innebär att du måste vara flytande i både engelska samt svenska och talar du andra nordiska alternativt baltiska språk ses det som en stor fördel.

Om företaget
Shire is the leading global biotechnology company focused on serving people with rare diseases and other highly specialized conditions. We strive to develop best-in-class products, many of which are available in more than 100 countries, across core therapeutic areas including Hematology, Immunology, Neuroscience, Ophthalmics, Lysosomal Storage Disorders, Gastrointestinal/Internal Medicine/Endocrine and Hereditary Angioedema; and a growing franchise in Oncology.

Our employees come to work every day with a shared mission: to develop and deliver breakthrough therapies for the hundreds of millions of people in the world affected by rare diseases and other high-need conditions, and who lack effective therapies to live their lives to the fullest.

Övrigt
INHOUSE verkar inom People Management som innefattar bemanning/rekrytering, verksamhetsutveckling och kompetensutveckling inom fem affärsområden; Ekonomi, Kommunikation, HR , Administration och Management Consulting.