HR Business Partner till Alfred Berg

Om kunden

Alfred Berg har genom 150 års erfarenhet och med omkring 140 anställda blivit en av de största kapitalförvaltarna i Norden med kontor i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Vi har för våra kunders räkning cirka 150 miljarder kronor under förvaltning fördelat på aktie- och räntebärande fonder. Alfred Berg är en självständig del av BNP Paribas Investment Partners, den fjärde största kapitalförvaltaren i Europa, och genom deras unika plattform av produkter ges en snabb och enkel tillgång till ett brett utbud av specialister inom kapitalförvaltning, ett nätverk av samarbetspartners som ger våra kunder tillgång till en global expertis samt spetskompetens inom förvaltning och innovativa investeringslösningar. För mer information besök vår hemsida www.alfredberg.se.

Arbetsbeskrivning

Inhouse söker en HR Business Partner till Alfred Bergs nordiska HR-team. HR-teamet på Alfred Berg arbetar verksamhetsnära, proaktivt, med hög kvalitet och effektivitet. HR stöttar Alfred Bergs chefer och anställda med rådgivning, coachning och utveckling av affärsrelaterade områden, processer och verktyg för att bolaget ska nå sina affärsmål. Teamet består av Head of HR samt två HR Business Partners, där alla arbetar på nordisk nivå i ett nära samarbete.

Du kommer att verka i en miljö som präglas av energi, stort engagemang, ambition, personligt ledarskap och affärsmässighet. Alfred Berg arbetar aktivt för att ha en gemensam, stark kultur och kunna leverera med hög kvalitet.

Din roll innefattar varierande arbetsuppgifter med en blandning av intern konsultation till chefer och anställda, processansvar samt administration. Till stor del kommer du att utföra dina arbetsuppgifter självständigt men i nära samarbete med övriga personer i HR-teamet och övrig verksamhet. Du kommer att arbeta självständigt mot hela den nordiska verksamheten men med speciellt fokus på Sverige och Finland.

Vidare kommer du att arbeta med Performance Management, lönerevision, personalplanering och rekrytering, introduktion av nyanställda, arbetsrätt, pensioner/försäkringar och rehabilitering/svåra samtal. I rollen ingår även att tillsammans med övriga i teamet driva HR-projekt bland annat inom Talent Management.

Din profil

Du har ett konsultativt arbetssätt och arbetar mål- och serviceinriktat med hög affärsförståelse och integritet. Som person har du ett högt eget driv, är lyhörd, prestigelös, noggrann och har stor integritet. För att lyckas i rollen krävs kraft och energi att arbeta med arbetsuppgifter som både är strategiska, operativa och administrativa.
Vidare är du analytisk och initiativrik, är social och har en god samarbetsförmåga. Du är bra på att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Det är meriterande om du kan finska. Vi söker dig som är utbildad personalvetare. Du har ca 3-5 års erfarenhet från brett HR-arbete, helst med nordiskt eller internationellt fokus. Vi ser gärna att du har erfarenhet från en akademisk arbetsmiljö.

Övrigt

Tjänsten är ett föräldravikariat på ett år