Kontakt

Insights Manager till Spendrups


Är du den vi söker?
Spendrups marknadsavdelnings huvuduppgift är att utveckla och vårda starka varumärken samt att på olika sätt utveckla Spendrups totala affär. Spendrups arbetar både med egna varumärken samt med varumärken som ägs av olika internationella partners. Marknadsavdelningen arbetar med att utveckla nya produkter och varumärken, lansera dessa samt kontinuerligt vårda dem. Marknadsavdelningen arbetar således med hela produktlivscykeln, från ax till limpa. Detta kräver hög kompetens inom bl.a. strategi, analys och konsumentinsikter.
Därför söker vi nu efter en driven och kreativ Insights Manager.

Arbetsbeskrivning
Tjänsten syftar till att skapa relevanta beslutsunderlag och insikter för utvecklingen av Spendrups existerande och framtida varumärken. Fokus ligger i att bygga upp en vass insiktsfunktion med verktyg, metoder, processer och modeller som kan konkurrera med våra globala konkurrenter och därigenom hjälpa till att ta koncernen in i framtiden.
Tjänsten består av två huvuduppdrag: följa våra varumärkens utveckling på bästa sätt, samt skapa de vassaste insikterna för framtidens affärer och innovation.

Tjänsten som Insights Manager blir en central roll i marknadsteamet och du arbetar därför med samtliga underavdelningar inom Marknad. Du är en medlem i marknadsavdelningens ledningsgrupp och rapporterar till marknadsdirektören.

Ansvarsområden

• Definiera analys- och researchbehov i samarbete med interna uppdragsgivare
• Ansvara för framtagandet av en årlig researchplan med tydligt definierade behov
• Ansvar för budget (upprättande och uppföljning) för funktionen i samråd med marknadschef
• Organisera, leda och prioritera arbetet med konsumentundersökningar ad hoc och kontinuerligt (tracking, brand equity etc) inklusive förhandlingar med researchleverantörer och andra tjänsteleverantörer
• Utveckla och implementera nya researchsystem med innovationsfokus
• Ansvara för omvärldsanalys med fokus på innovation och utveckling
• Aktivt arbeta med analys av primär- och sekundärdata (försäljningsdata, Nielsendata, databaser etc)
• Stödja marknadsdirektören med analyser på ad hoc basis

Din profil
• Universitetsexamen som Civilekonom, statistiker, matematiker eller motsvarande
• 5-10 års erfarenhet som analytiker eller planner på kommunikationsbyrå eller annan konsultbyrå, insiktschef på större marknadsavdelning. Konsumentinriktning är meriterande
• Du har tidigare arbetat med omvärldsanalys konsumentinsikt och har därtill stor vana att köpa undersökningar
• Väldigt hög analytisk förmåga, väldigt god vana att arbeta med statistik och stora datamängder. Detta innebär att du är en avancerad användare av Excel och andra statistikprogram. Ett generellt intresse för och kunskap om framkants-IT är meriterande
• God förståelse för och kunskap om FMCG
• God varumärkesförståelse
• En god pedagog och kommunikatör
• Svenska och engelska flytande i tal och skrift. Övriga språkkunskaper meriterande men inte nödvändiga

Personliga egenskaper

Som person är du extremt nyfiken med ett brinnande intresse för att förstå konsumenten. Du är noggrann, organiserad, systematisk och självgående i din arbetsmetod. Du tar ansvar för uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver processer vidare. Du är en duktig kommunikatör som kan få vem som helst att förstå det mest avancerade orsakssamband. Vi tror också att du definierar dig som kreativ och anser att analys är ett kreativt arbete. Du sätter en ära i att leverera insikter på utsatt tid. Och naturligtvis är du resultatorienterad.

Om företaget
Spendrups vision är att vara ett bryggeri i världsklass. Det innebär att vi stolt vill kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Vår mission är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion skapa smakupplevelser och relationer i världsklass. Som medarbetare på Spendrups har du en viktig roll i vår gemensamma strävan mot världsklass och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på huvudkontoret i Vårby. Ansök via länken nedan genom att skicka in ditt CV samt personliga brev där du presenterar dig, din erfarenhet och ditt intresse för tjänsten på ett utförligt sätt. Ansökan skall lämnas in senast den 26 januari 2018.
Intervjuer sker löpande. Har du frågor kontakta aje.stenbeck@inhouse.se.

Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser vill vi uppmärksamma sökande att slutkandidater efter sitt godkännande kommer att omfattas av en bakgrundskontroll.