Kommunikationsstrateg till Spånga-Tensta Stadsdelsförvaltning

Rekryteringskonsult & Konsultchef

Om kunden / About the Client
Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Stockholm kommer att växa till en miljonstad till år 2030. Det ställer höga krav på oss som arbetar i Stockholms stad att bli ännu bättre. Därför behöver vi dig som vill utveckla verksamheten för stockholmarna och ett Stockholm i världsklass. Stockholms stad erbjuder spännande och utmanande arbeten med ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.

Stadsdelen Spånga-Tensta är en del av Stockholms stad och innefattar områdena Bromsten och Solhem, Sundby, Flysta i gamla Spånga samt Tensta och Hjulsta i en nyare del av stadsdelen. Sammanlagt bor ca 37.000 personer i stadsdelsområdet och antalet anställda i stadsdelsförvaltningen är ca 1.100 personer. Stadsdelsförvaltningens omslutning är närmare 1 miljard och innehåller verksamheter som t ex förskola, öppen fritidsverksamhet, äldreomsorg, omsorg om funktionsnedsatta, socialtjänst samt stadsmiljöfrågor. Spånga-Tensta är en dynamisk stadsdel i en intressant utvecklingsfas.

Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning består av fem avdelningar varav strategiska staben är en. Avdelningen innefattar enheterna ekonomi och lokaler, kansli och verksamhetsutveckling. Dessutom ingår funktionerna HR/Personal, kommunikation och stadsmiljö. Vi söker nu en kommunikationsstrateg till enheten kommunikation inom strategiska staben.

Arbetsbeskrivning / Work Description
Kommunikationsstrategen kommer att jobba direkt under avdelningschefen på strategiska staben som idag har 40 anställda och ha ett nära samarbete med ansvarig för interna (intranätet) och externa webben samt sociala medier. Din roll innebär att stödja, styra och följa upp kommunikationen och marknadsföringen av Spånga-Tensta Stadsdelsförvaltning. Arbetet består av att ge råd och stöd åt organisationens chefer i kommunikationsfrågor och kontinuerligt delta i ledningsgrupps-, avdelnings- och förvaltningsmöten samt att hålla utbildningar.

Arbetet innebär:
• Att driva kommunikationsfrågor både internt och externt
• Att ta eget ansvar och jobba strategiskt, övertygande och proaktivt (inkl. extern och intern webb)
• Att bygga relationer med media och PR inklusive omvärldsbevakning
• Att vara en duktig skribent, t ex skriva nyhetsbrev, vara en god stilist
• Att ha erfarenhet av trycksaks- och annonsproduktion med goda leverantörskontakter
• Att ha ett pedagogiskt förhållningssätt med erfarenhet av att utbilda inom kommunikation.

Din profil / Your profile
Du har högskoleutbildning inom kommunikation, media och/eller journalistik och är en erfaren användare av CMS-verktyg med mycket goda kunskaper i Officepaketet, Indesign och Episerver. Du har god kännedom om kommunikation i allmänhet och marknadsföring i synnerhet. Du är van att delta i ledningsgruppsmöten och har lätt att uttrycka dig både verbalt och i skrift. Vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande position inom en större organisation, myndighet eller liknande. Att du är en ”team player” som har lätt att få med dig andra men samtidigt lyhörd och prestigelös gör oss intresserade!

Övrigt / Other
Är du strategiskt lagd och har jobbat några år med kommunikation och tycker det här är ditt nästa steg, är du välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är den 3 maj. Intervjuer sker löpande.

Tjänsten är på heltid med start i augusti