Marknads- och kommunikationschef till BDO

Om kunden / About the Client
BDO är en av Sveriges ledande revisionsbyråer med huvudsakligt fokus på att skapa rätt förutsättningar för ägarledda företag. BDO hjälper företag med rådgivning, revision, skatt och företagsservice. BDO har ca 400 anställda, kontor på ett 20-tal orter i Sverige och är en del i BDO International.
BDO söker nu en Marknads- och kommunikationschef med placering i Göteborg.

Arbetsbeskrivning / Work Description
Som Marknads- och kommunikationschef leder och driver du BDOs marknads- och kommunikationsaktiviteter. Du rapporterar till VD som är placerad i Stockholm
Du ansvarar för utveckling och ständiga förbättringar inom ditt område, samt för den dagliga ledningen av arbetet inom marknads- och kommunikationsavdelningen. I dag finns det tre kompetenta medarbetare som du har personalansvar för. Tjänsten är nyinrättad, så ett av de viktigaste ansvarsområdena är att utveckla en ännu mer serviceinriktad, samordnad och effektiv marknads- och kommunikationsavdelning med ett övergripande ansvar för vår marknadsföring och kommunikation, både internt och externt. Placeringsorten är i Göteborg men resor, ca 1-2 dagar/v, förekommer.

Ansvarsområden

• Utveckla, driva och implementera BDO långsiktiga marknads- och kommunikationsstrategier, planer och policys
• Ansvara för varumärkesplattform och grafiska riktlinjer
• Utveckla och driva systematiskt arbete inom ”kundinsikt” som målgruppsanalyser och kundsegmentering samt ”business intelligence”, som marknads-, konkurrent- och trendanalyser.
• Utveckla, projektera och implementera innovativa tillväxtaktiviteter.
• Samordna årliga gemensamma marknadsförings-, PR-, sponsrings och kommunikationsaktiviteter för hela verksamheten nationellt, såväl internt som externt.
• Förvalta och utveckla BDO’s marknads- och kommunikationsverktyg såsom webb, tryckt material och övriga kanaler. Säkra att regionerna kan och använder verktygen och uppdaterar enligt överenskommelse. Ansvarar för att regionerna har adekvat träning och implementeringsstöd för att kunna använda BDO verktyg effektivt och professionellt
• CSR-ansvarig för BDO nationellt
• Ansvarig för BDO policy för kriskommunikation och krisledarskap
• Ansvarig för BDOs inhouse produktion
• Ansvarig för budget, investeringar och samordnade upphandlingar och inköp inom marknad och kommunikation och för att systematiskt mäta och följa upp avkastningen och effektiviteten av genomförda aktiviteter (ROI).
• Operativt arbete i olika förekommande projekt.

Din profil / Your profile
Vi ser att du har akademisk examen med inriktning mot marknad och kommunikation eller liknande. Du har arbetat minst 5 år i en liknande roll.

Som person är du serviceinriktad, kommunikativ, driven och analystisk. Du är en engagerad ledare som har förmåga att bygga ett starkt team. Du har en prestigelös inställning och arbetar även själv operativt med vissa operativa frågeställnigar. Du har förmågan att se förbättrings- och utvecklingsmöjligheter, både strategiskt och avseende arbetssätt, verktyg och processer. Du har självklart mycket god förmåga och stort intresse för språk, språkbruk och grafisk profil. Vi värdesätter om du har erfarenhet från internationella verksamheter. Du är flytande i engelska i tal och skrift.

Övrigt / Other
Tjänsten är en rekrytering på heltid med start omgående.
Låter detta som något för dig? Ansök via länken nedan. Intervjuer kommer att ske löpande. Vid frågor kontakta Erik Andersch eller Karin Fritzon.