Denna tjänst är inte längre aktuell.

Inhouse / Jobb / PR- och kommunikationsansvarig till kund i Göteborg

Är du den vi söker?

Brinner du för kommunikation, älskar att skriva och är vass på att skapa engagemang genom texter och budskap. Då har vi ett intressant jobb för dig!

Din uppgift

I rollen som PR- och kommunikationsansvarig kommer du framför allt arbeta operativt men också strategiskt med ansvar för både den interna och externa kommunikationen på bolagets samtliga Europeiska marknader.

Du utvecklar, planerar och genomför varumärkesbyggande kommunikations- och påverkansarbete, PR, media- och krishantering, samt har ansvar för bolagets Intranät och säkerställer tonaliteten i övriga kommunikationskanaler.

Rollen är dynamisk och ny vilket innebär att vissa rutiner är klara, men att du får en frihet i att hitta dina egna processer. Du trivs med att arbeta operativt och har förmågan att förvandla information till engagerande kommunikation och anpassa budskap och tonalitet efter målgrupp. Du känner dig trygg i att skapa både emotionella och mer affärsmässiga texter, allt utifrån målgrupp och syfte.

Här blir du en del av en engagerad kommunikations- och marknadsavdelning och rapporterar direkt till Marknads- och kommunikationsdirektör.

Som PR- och kommunikationsansvarig kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå av;

  • Att skriva engagerande och målgruppsanpassade texter
  • Ansvara för företagets contentplan och för att ta fram relevant material
  • Ansvar för att ta fram företagets externa och interna kommunikationsplan
  • Planering, genomförande och uppföljning av godkända kommunikationsprojekt och aktiviteter
  • Ta fram, planera och genomföra press/ PR-planer och aktiviteter, samt skriva och distribuera pressmeddelanden
  • Operativt arbete med event som pressträffar, samt bygga och underhålla relationer med journalister, redaktioner och influencers mfl
  • Ansvar för internkommunikation och företagets intranät - plattform, plan, produktion och publicering av innehåll
  • Ansvar för företagets LinkedIn konto
  • Stötta ledare i kommunikationsfrågor och krishantering
     

Din profil

Du är en stark kommunikatör med intresse och kunskap inom PR, varumärkesbyggnad och digital kommunikation samt en utpräglad projektledare med egen genomförandekraft. Du har goda referenser på att vara en drivande, energisk och noggrann person som agerar proaktivt. Då koncernspråket är engelska behöver du både skriva och tala obehindrat på engelska och svenska. Tidigare erfarenhet från bolag med komplex B2B-försäljning är ett plus.

Som person är du nyfiken, positiv, flexibel och kan ta egna initiativ och du vet vad som krävs för att skapa resultat och nå uppsatta mål. Du är lyhörd och bra på att bygga relationer.

För att du ska vara rätt person, ser vi att du har:

  • Högskoleutbildning eller motsvarande inom journalistik eller kommunikation.
  • Flera års erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete som beskrivs ovan gärna med erfarenhet från ett internationellt företag. 
  • Erfarenhet av genomförande av framgångsrika PR- och kommunikationsåtgärder.
  • Utvecklad känsla för språk och textskrivande. Du är en säker skribent och har lätt för att uttrycka dig i olika forum.
  • Erfarenhet av att ha arbetat med både traditionella och digitala/sociala kanaler.
  • Vana av att arbeta i olika CMS-system, gärna WordPress, Drupal och Sharepoint
  • Kunskap i grafiska program såsom Photoshop och InDesign

Övrigt

Denna tjänst är placerad hos kund i centrala Göteborg. Urval och intervjuer sker löpande och vi ser gärna att tjänsten tillsätts så snart som möjligt så dröj inte med din ansökan! För frågor kring rollen eller rekryteringsprocessen kontakta Sofia Lidenhed sofia.lidenhed@inhouse.se Vi ser fram emot din ansökan!

 

Sök jobbet

Anställningsform

Tillsvidare

Anställningsomfattning

Heltid

Tjänstgöringsort

Västra Götalands län

Kontaktperson

Sofia Lidenhed

sofia.lidenhed@inhouse.se

Rekommendera tjänst

Rekommendera den här tjänsten till en vän!