Kontakt

PR- och Pressansvarig till Lidl


Arbetsbeskrivning
Vi söker en erfaren och driven PR- och Pressansvarig som kan utveckla Lidls varumärke genom att initiera, målsätta och driva PR-arbetet ur ett strategisk och operativ perspektiv. PR- och Pressansvarige kommer ha en central roll i kommunikationsarbetet hos oss.
Du har ett stort nätverk av presskontakter, influensers och journalister och har god förståelse för digitala medier. Har erfarenhet av krishantering och medieträning och vana av att agera bollplank åt företagsledning i PR-kommunikationsfrågor.
Du kommer att initiera och genomföra våra PR-dagar, lanseringar och evenemang inom sponsring och partnerskap, och ansvarar även för att driva och utveckla arbetet med budskap, talesmannastruktur och omvärldsbevakning, och samarbetet med vår PR-byrå.
För att trivas i rollen älskar man kommunikation i alla dess former vare sig man skriver redaktionellt innehåll eller jobbar med strategisk planering. Det innebär också att Press- och PR ansvarige kommer ha ett tätt samarbete med övriga på kommunikationsavdelningen för att säkerställa integreringen av vår marknadskommunikation – så att vi kan öka våra marknadsandelar. Även sköta analys och rapportering av PR-aktiviteter samt styrning och rapportering av budgetar för PR-verktygsmixen.

Din profil
Du har utbildning från högskola eller universitet inom media eller journalistik. Har minst 7-8 års erfarenhet som PR-konsult eller journalist från PR- och kommunikationsbyrå eller inom näringslivet. Har lång erfarenhet från marknads-PR och är intresserad av dagligvaruhandeln. Har du erfarenhet från hållbarhetsarbete är det ett plus.
Du har ett kreativt sinne, är en mycket bra skribent, har en stark affärskänsla och är stresstålig. Som person är du social, en relationsbyggare och duktig genomförare.
Du behärskar engelska i tal och skrift och har du läsförståelse i tyska är det ett plus. Du kommer rapportera till vår Strategi- och Kommunikationsdirektör i Sverige

Om företaget
Lidl är en av de största kedjorna inom dagligvaruhandeln i Europa. I Sverige öppnade vi vår första butik år 2003 och har sedan dess utmanat de etablerade kedjorna och sänkt matpriserna och har idag närmre 170 butiker i hela landet. Vår vision är att vara den medvetna kundens förstahandsval för inköp av dagligvaror. Affärsidén och kundlöftet är att arbeta hållbart och långsiktigt för att erbjuda varor av högsta kvalitet till bästa pris. År 2016 fick vi utmärkelsen Årets Butikskedja på Retail Awards. Vi ser det som ett erkännande att vi är på rätt väg.
Vår ambition är att fortsätta öka antalet butiker på ett ansvarsfullt sätt. Vi söker nu fler medarbetare som vill utveckla vår marknadsföring och kommunikation. Vårt arbetsklimat är präglat av öppenhet, trygghet och möjligheter till att vidareutvecklas. Vi respekterar mångfalden av kulturer, traditioner och värderingar. Nu söker vi dig som vill vara med på vår resa att skapa framtidens Lidl.

Övrigt
Tjänsten är på heltid och som anställd på Lidl omfattas du av kollektivavtal för tjänstemän mellan Svensk Handel och Unionen/Akademikerförbundet. Arbetsplatsen är på huvudkontoret i Solna. Ansök via länken nedan. Sista ansökningsdag är 17 september 2017. Vid frågor, maila rekryteringskonsult henrik.ihre@inhouse.se