Produkt och sortimentschef till Smarteyes

Om kunden / About the Client
Smarteyes är en av Sveriges snabbast växande optikerkedjor. Vi expanderar ständigt och har butiker även i Danmark och Tyskland. Smarteyes har idag 70 butiker och omsätter 450 Mkr. Vi är övertygade om att vår ambition att vara nytänkande, att alltid ligga steget före våra branschkollegor och att erbjuda varje kund ett personligt och professionellt bemötande är en nyckel till vår framgång. Att vi dessutom har en tydlig affärsidé och lever i ett värderingstyrt företag förenklar alla medarbetares dagliga arbete.
Smarteyes erbjuder dig en arbetsplats där eget initiativ, delaktighet, utveckling och samarbete med engagerade kollegor är en del av det dagliga arbetet. Att vi dessutom ständigt växer och att vår framtid ligger i våra egna händer gör att tjänsten är extra spännande!

Just nu söker vi en affärsorienterad Produkt och sortimentschef.

Arbetsbeskrivning / Work Description
Som Produkt & sortimentschef har du ett övergripande ansvar för att leda och utveckla Smarteyes produkt och designavdelning. Smarteyes designar och producerar alla glasögon själva, vilket gör avdelningen till hjärtat i vår organisation.

Du ansvarar för att ta fram bolagets kvalitets och sortimentstrategi. Du tar fram och leder bolagets design och produktionsprocess samt säkerställer att vårt bågsortiment är kommersiellt, rätt exponerat och optimalt balanserat i butik. Du är även övergripande ansvarig för våra kliniska produkter som glas, linser och optisk utrustning vilket kommer kräva en god förståelse för hur den optiska branschen fungerar. Löpande administrativa uppgifter ingår som prissättning, försäljningsuppföljning, lagerstatus, analyser och systemfrågor.

Avdelningen har ett viktigt kommunikativt ansvar mot våra landskontor och övriga avdelningar på huvudkontoret. Avdelningen har också ett tätt samarbete med marknadsavdelningen avseende prissättning, kommunikation och paketering mot kund. Både när det gäller skapande av kollektioner som säljdrivande aktiviteter.

Ditt ansvar sträcker sig över följande områden:
• Sortiment och produkter
• Design och Inköp
• Kvalitét, produktutveckling och support
• Förhandling och prissättning
• Logistik, administration och controlling
• Merchandise och planogram

Du är placerad på Smarteyes Internationals huvudkontor i Göteborg och ingår i koncernens internationella ledningsgrupp. Du har personalansvar för 4 personer och du rapporterar till VD.

Din profil / Your profile
Vi ser att du har relevant utbildning och jobbat några år med liknande uppgifter inom retail, och med fördel inom optiksektorn. Du är sälj och affärsorienterad med dokumenterat bra ledaregenskaper. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från ledningsgruppsarbete. Arbetet kräver att du pratar flytande engelska i tal och skrift.

Övrigt / Other
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillsättning är så snart som möjligt.
Låter detta som något för dig? Ansök via länken. Intervjuer kommer att ske löpande, din ansökan ser vi fram emot senast 20/2. Vid frågor kontakta Erik Andersch.