Kontakt

Projektledare till Expressen


Är du den vi söker?
Vill du arbeta i en dynamisk miljö och för ett av Sveriges största mediehus?

Vi söker nu en driven och affärsmässig projektledare med erfarenhet från försäljningsdrivande butikskampanjer, space management och lojalitetsaktivering som vill bli en del av Expressen, Nordens mest datadrivna mediehus. Du kommer ingå i försäljningsavdelningen och vi ansvarar huvudsakligen för tidningsförsäljningen samt säljkår. Du rapporterar direkt till Försäljningschef.

Arbetsbeskrivning
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara trade marketing, space management och lojalitetsaktivering enligt följande;

Du kommer arbeta med trade marketing, dvs försäljningsdrivande butikskampanjer i dagligvaruhandeln (DVH) och servicehandeln (SVH). Du ansvarar för att planera, genomföra och följa upp butikskampanjer från brief till slutlig leverans. Du kommer ha ett nära samarbete med leverantörer så som reklambyrå och tryckerier och du ansvarar för att skapa lönsamma samarbeten med olika partners i handeln.

Som projektledare arbetar du även med space management, dvs exponeringsfrågor i butik, förhandlingar och framtagning av nya exponeringslösningar för våra tidningar. Expressen arbetar mycket med olika lojalitetsaktiveringar och som projektledare innebär det att du kommer ansvara för olika lojalitetssatsningar mot både Expressens digitala publik och tidningsköpare.

För Expressen är det viktigt att vara aktiv med försäljningsdrivande kampanjer. Det är därför ett stort fokus för oss. Både rikskampanjer, men också kedjespecifika aktiviteter. Kvällstidningar är en stor kategori i handeln. Under 2017 omsatte kvällstidningskategorin 1,8 miljarder kr. Expressen har drygt 7000 återförsäljare, återförsäljarledet är avdelningens kunder, men det är de centrala funktionerna som vi på försäljningsavdelningen har all affärsdialog med.

Din profil
• För att lyckas i tjänsten behöver du ha goda insikter inom DVH och SVH. Du har erfarenhet av marknadsföring inom retail och har förståelse för kampanjperioder och processer.
• Du har erfarenhet av att jobba mot reklambyrå och vara beställare av kampanjer i alla kanaler.
• Du känner till vad som är viktigt inom shopper marketing och kan grundläggande teorier om hur kunden fattar beslut i butik.
• Du har erfarenhet av space management inom retail och har kännedom om hur handeln värderar ytor i butik.
• Du har erfarenhet av att arbeta med och utveckla lojalitetsprogram.
• Vi ser att du har jobbat minst 5 år i branschen inom ovanstående områden.
• Som person är det viktigt att du är van vid att samarbeta med olika samarbetspartners. Det handlar om partners inom tidningskategorin, men också andra leverantörer i handeln samt våra återförsäljarkunder.
• Internt kommer du att ha en central roll mellan redaktion, reklambyrå, säljkår, kundcenter och kampanjpartners.
• Vi ser att du är strukturerad, kommunikativ, är driven, trygg och tycker om när det går undan. Expressen är en arbetsplats med högt tempo och framför allt styrs vi av nyhetsläget. Det ställer krav på flexibilitet hos alla anställda.
• Eftergymnasial utbildning med inriktning marknadsföring och försäljning är meriterande.

Om företaget
Expressen är ett ledande mediehus, som utvecklar den klassiska kvällstidningens innehåll i alla kanaler. Vi har en bred bevakning av nyheter, nöje och sport. Via nyhetstidningar, magasin, datorer, tablets och mobiler har vi en publik på mer än 1,7 miljoner individer per dag. Expressen ingår i Bonnier News som är en del av Bonnierkoncernen, ett av norra Europas ledande medieföretag med verksamhet i 15 länder.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidaretjänst med placering på Expressens huvudkontor i Marieberg (Stockholm). Skicka in din ansökan i dag. Intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdagen är den 8 oktober. Har du frågor gällande tjänsten kontakta Mia Molin mia.molin@inhouse.se eller på 073-066 55 22.