Kontakt

Redovisningsekonom till Elof Hansson Holding AB


Är du den vi söker?
Elof Hansson är ett internationellt handelshus med verksamhet i över 40 länder och totalt ca 250 medarbetare. På huvudkontoret i Göteborg, där tjänsten är placerad, arbetar ca 90 personer.

Nu söker vi en Redovisningsekonom till vår Ekonomiavdelning som arbetar som ett ”Shared Service Center” gentemot delar av Elof Hansson-koncernen. I tjänsten arbetar du främst med den svenska leverantörsreskontran, momsdeklarationer, löpande bokföring, bokslutsarbete samt delar av kundreskontra. Vi söker nu dig som vill vara med att driva och utveckla vår Ekonomiavdelning.

Arbetsbeskrivning
I din roll ansvarar du för flödet kopplat till svenska leverantörsfakturor. Du arbetar självständigt men med många kontaktytor ute i organisationen och internt inom Ekonomiavdelningen. Ekonomiavdelningen består av åtta medarbetare som hanterar allt från fakturor till Treasuryfrågor och koncernbokslut.

I dina arbetsuppgifter ingår bl.a.:

• Ansvar för svenska leverantörsreskontran. I arbetet ingår registrering, upprättande av betalningsförslag, genomföra betalningar samt återapportering.
• Upprättande av momsdeklarationer (svenska och utländska)
• Löpande avstämningar och bokslutsarbete
• Visst kundreskontraarbete
• Övriga uppgifter som hör till en ekonomiavdelning; exempelvis reseräkningar, löpande bokföring och fakturering
• Driva projekt med koppling till Ekonomiavdelningen

Din profil
För att lyckas i rollen som Redovisningsekonom behöver du vara en given problemlösare med känsla för detaljer, men även ha förmågan att lyfta blicken. Vi ser att du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi/redovisning eller motsvarande, samt erfarenhet från ekonomiarbete, momsdeklarationer och flöden kopplat till ekonomiavdelningar. Tjänsten förutsätter att du kommunicerar flytande på såväl engelska som svenska. Du har goda kunskaper i Excel samt erfarenhet av att arbeta med olika affärssystem, Navision/Dynamics är meriterande.

Ekonomiavdelningen är ett ”Shared Service Center” och skall fungera som både en kontroll- och serviceorganisation, därav är det viktigt att du trivs med många olika kontaktytor och frågeställningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker en dig med ett stort driv och som har förmågan att strukturera, ansvara och organisera ditt eget arbete. För rätt person så finns det stora möjligheter att tillsammans med övriga i teamet vara med och utveckla avdelningen.

Om företaget
Elof Hansson koncernen bedriver aktiviteter inom tre affärsområden; Trade, Industry och Property. Trade innefattar internationell handel med skogsprodukter inom affärsområdena pappersmassa, papper och sågade trävaror. Industry tillhandahåller anläggningar, utrustning och kompletta fabriker samt processdelar till pappersmassa-, papper- samt sockerindustri. Affärsområdet Property investerar och utvecklar fastighetsprojekt.

Elof Hansson Holding är moderbolag till Elof Hansson Gruppen och konsoliderar aktiviteterna från de tre affärsområdena. På moderbolaget finns stabsfunktioner såsom HR, IT, Affärsutveckling och Finans. Antalet anställda i koncernen uppgår till ca 250 medarbetare och vi är verksamma i över 40 länder. 2017 omsatte koncernen ca 6 miljarder kronor. På huvudkontoret i Göteborg arbetar ca 90 personer.
Läs mer om företaget på www.elofhansson.com.

Övrigt
Tjänsten utgörs av ett uppdrag som konsult via Inhouse med start så snart som möjligt. Arbetet sker på heltid. För rätt person finns möjlighet till fast anställning. Har du frågor kring tjänsten så är du välkommen att höra av dig till Karin Fritzon, karin.fritzon@inhouse.se