Denna tjänst är inte längre aktuell.

Inhouse / Jobb / Webbanalytiker till Bilia

Är du den vi söker?
Vill du bli en viktig del av en framgångsrik och växande verksamhet, där du får möjlighet att utvecklas tillsammans med härliga kollegor?  Är du en webbanalytiker som älskar teknik, analys och kundupplevelser? Då ser vi fram emot att höra från dig!
Vi är på en spännande resa och vill erbjuda våra kunder den bästa kundupplevelsen oavsett kanal. Omställningen innebär för oss en mängd spännande projekt där vi nu behöver stärka upp vårt digitala team som består av tvärfunktionella funktioner som arbetar nordiskt och spänner över olika team. Vår plattform är en central del för våra kunders upplevelse och kundresan och innebär att vi framöver kommer erbjuda besökarna allt från e-com till bokning av vårt tjänsteutbud där vi vill erbjuda en mer personifierad upplevelse.

Arbetsbeskrivning
Vi söker en webbanalytiker som ansvarar för att både samla in och analysera data som ska ligga till grund för att rekommendera förändringar för att nå våra affärsmål. Du kommer ha en viktig nyckelroll för att vi ska kunna fatta såväl strategiska som taktiska beslut kring den förflyttning vi står inför.
Exempel på ansvarsområden:

  • Drivkraft för ett data-drivet arbetssätt inom organisationen
  • Äga processen från att ta fram KPIer, säkerställa mätningen, analysera data och generera insikter och möjligheter över hela kundresan.
  • Bygga dashboards för rapportering och löpande uppföljning av KPI:er för samtliga digitala plattformar samt ta fram, paketera och presentera rapporter insikter inom det digitala teamet men också på ett tilltalande sätt ut i vår verksamhet. Trafikanalys, kanalattribution, kundresor, konverterings-punkter och utvärdering av köpprocesser är några av de områden som kommer att beröras.
  • Leda och säkra det digitala teamets arbete med konverteringsoptimering och A/B-tester, d.v.s. ta bort barriärer till affär och att bidra till insikter som genererar lösningar för att guida kund till konvertering.
  • Uppföljning av ny funktionalitet i våra digitala plattformar och stödja utvecklingsavdelningen med insikter för mer datadrivna beslut.

Din profil
Vi söker nu därför dig som har erfarenhet av att omsätta data till analys och tydliga rekommendationer som du tar ansvar för att driva samt har kompetens i att jobba med verktyg för optimering av designelement (ex. Hotjar eller Mouseflow). Du har förståelse och kompetens kring att attribuera trafik från externa datakällor och vi ser gärna att du även har erfarenhet kring analys av trafik från sociala medier.
Vi ser gärna att du har:

  • Relevant akademisk examen och några års arbetslivserfarenhet i liknande befattning
  • Erfarenhet av att driva kontinuerlig förbättring av sitefunktionalitet och kundupplevelse genom uppföljning, analys av data och kunders interaktion.
  • God kunskap i att arbeta i Google Tag Manager, Google Analytics, Google Data Studio och Google Search Console
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
  • Meriterande om du har erfarenhet av SEO-arbete

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är kommunikativ, engagerande och trivs i en roll med många kontaktytor. Du motiveras av eget ansvar där du tar ägarskap och driver projekt i nära samarbete med både verksamheten och beställare på ledningsnivå. Vidare är du en person som är analytisk, prestigelös, har integritet och vågar stå på dig för att kunna prioritera det som är viktigt för verksamheten. Som person bidrar du gärna med dina kunskaper och du är nyfiken och vill vara med och skapa en ny digital upplevelse mot kund. För rollen krävs det att du är en person med stort eget driv, engagemang och är affärsinriktad.

Om företaget
Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar. Bilia har cirka 160 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Mercedes, Renault, Lexus, MINI, Porsche, Nissan, Dacia, Smart och Alpine samt transportbilar av märket Renault, Toyota, Mercedes, Nissan och Dacia och lastbilar av märket Mercedes.
Bilia har idag en fullt utbyggd verksamhet med försäljning av nya bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt erbjudande.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på Bilias marknadsavdelning i Sisjön, Göteborg.  Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Lena Serner, lena.serner@inhouse.se

 

Sök jobbet

Anställningsform

Tillsvidare

Tjänstgöringsort

Västra Götalands län

Kontaktperson

Karin Fritzon

karin.fritzon@inhouse.se

Rekommendera tjänst

Rekommendera den här tjänsten till en vän!