Koordinator
Inhouse / Koordinator

KOORDINATOR JOBB - LEDIGA TJÄNSTER SOM KOORDINATOR

På Inhouse kan du söka lediga jobb som Koordinator i Stockholm. Hos oss kan du även registrera ditt CV för att kunna se framtida jobb som Koordinator eller för andra roller. Här hittar du både annonser för att bli en del av oss på Inhouse, eller för våra kunder, oavsett om du söker heltidsjobb, extrajobb eller jobb som student. Hitta ditt nästa drömjobb med Inhouse!

Koordinator

Vad gör en koordinator?

Koordinator är ett samlingsnamn för flera olika typer av koordinatorer inom olika områden. Rollen som koordinator kan även benämnas som samordnare. Man kan vara koordinator inom områden som exempelvis HR, administration, marknad eller produktion. Gemensamt för rollen som koordinator, oavsett bransch, är att stötta upp i olika frågor. Inom HR kan det exempelvis handla om bemanningsfrågor, där du som koordinator har koll på hur många personer som som finns tillgängliga inom olika kategorier i organisationen, och vilka som kan sättas in på olika uppdrag. I rollen ingår vanligen ansvar inom planering, koordinering och produktionsledning.

Vanliga arbetsuppgifter för en koordinator:

Beroende på bransch och typ av koordinatorroll skiljer sig arbetsuppgifterna. Nedan ser du övergripande ansvarsområden och arbetsuppgifter som är vanliga för rollen som koordinator:

  • Planering av projekt
  • Projektledning
  • Agera “spindeln i nätet” mellan olika roller
  • Administrativa uppgifter
  • Resultatuppföljning

Passar du som koordinator?

Problemlösning är en stor del av rollen som koordinator. Om du gillar att samordna projekt och ha många bollar i luften har du goda förutsättningar för att tycka om rollen.
Du ska inte vara rädd för att fatta beslut, och vara beredd på att anpassa planen i projektet när oplanerade händelser inträffar. Som koordinator bör du även tycka om struktur, och ha en god förmåga för kommunikation för att kunna samordna projektet och nå det uppsatta målet.

Så blir du en koordinator

Utbildning och kompetens

Koordinatorrollen finns inom många olika branscher och inriktningar, därför skiljer sig även utbildningen och kompetensen som företag har för rollen. Om du ska jobba inom HR är det bra om du har en kandidatexamen inom HR, och om du ska jobba inom marknadsföring är det bra om du har gått en grundläggande utbildning inom det. Krav på utbildning och kompetens är därför vitt skilda beroende på vilken koordinatorroll du ska ansöka. Gymnasial utbildning är vanligen ett krav, och eftergymnasial utbildning är meriterande (ibland ett krav).

Typiska krav

  • Erfarenhet inom projektledning
  • Erfarenhet inom branschen du vill jobba som koordinator inom
  • Goda datakunskaper
  • Erfarenhet av Excel