Receptionist
Inhouse / Reception

RECEPTIONIST JOBB - LEDIGA TJÄNSTER SOM RECEPTIONIST

På Inhouse kan du söka lediga jobb som receptionist i Stockholm. Hos oss kan du även registrera ditt CV för att kunna se framtida jobb som receptionist eller för andra roller. Här hittar du både annonser för att bli en del av oss på Inhouse, eller för våra kunder, oavsett om du söker heltidsjobb, extrajobb eller jobb som student. Hitta ditt nästa drömjobb med Inhouse!

Sommarjobba som Receptionist!

2024-06-25 Administration Stockholms län Stockholm

Receptionist till vår backup-pool

2024-06-19 Administration Stockholms län Stockholm

Receptionist

Vad gör en receptionist?

Som receptionist är du företagets ansikte utåt. Receptionisten är inte sällan den första företagets besökare ser när de anländer och den sista de ser när de går. Typiska arbetsuppgifter för en receptionist är att svara i telefon och på e-post, vidarekoppla samtal, ta emot leveranser, hälsa besökare välkomna och se till att de hittar rätt i byggnaden.

På vissa företag kan receptionisten ha betydligt fler arbetsuppgifter som att boka möten och event, beställa kontorsmaterial, se till att kaffemaskinen fungerar och ta hand om diverse administrativa sysslor. Som receptionist kommer du ofrånkomligen få en hel del frågor som “Vem ska jag träffa?”, “Vart ska jag? och “Hur hittar jag dit?”. Därför är det viktigt att du har koll på organisation som helhet, vem som jobbar på vilken avdelning och var mötes- och konferensrum finns och mycket annat.

Passar jag som receptionist?

Som receptionist ställs det höga krav på dina personliga egenskaper. En receptionist behöver en välutvecklad känsla för service och vara bra på att hantera många olika människor på ett professionellt och trevligt sätt. Som receptionist ansvarar du för att företagets besökare får ett trevligt bemötande och en positiv upplevelse.

I rollen som receptionist behöver du även en stark simultanförmåga och en god portion tålamod. Eftersom receptionisten är just företagets ansiktet utåt är du ofta den som hamnar i skottlinjen när någonting inte gått som det var tänkt. Ett dubbelbokat mötesrum, förseningar eller fel på hissen? När någonting inte fungerar är det receptionisten som får höra det först. Du behöver därför ha förmågan att hantera klagomål på ett professionellt och effektivt sätt.

Så blir du receptionist

Det finns inga generella utbildnings- och erfarenhetskrav för receptionister. I många fall räcker det med avslutad gymnasieutbildning. Men kraven varierar också mellan olika organisationer. På större företag och vissa nischbolag kan det dock förekomma mer specifika krav, till exempel en utbildning inom administration. För hotellreceptionister kan ett extra språk ibland vara ett krav eller kraftigt meriterande,

Komvux och flera yrkeshögskolor erbjuder specialiserade utbildningar för dig som vill bli receptionist. Har du en sådan utbildning i ryggen blir det i allmänhet lättare att hitta ett receptionistjobb och du står dig bättre i konkurrensen. En receptionistutbildning är dock ingen garanti för att du får tjänsten du söker. Eftersom receptionisten i praktiken är företagets ansikte utåt, smäller inte sällan personliga egenskaper högre än formell utbildning.

Typiska krav:

  • Tidigare erfarenhet som receptionist eller i annat serviceyrke
  • Mycket goda språkkunskaper, ett tredje språk utöver svenska och engelska är alltid meriterande
  • Goda datorkunskaper