Copywriter
Inhouse / Copywriter

Copywriter Jobb – Lediga tjänster som copywriter

På Inhouse kan du söka lediga jobb som copywriter i Stockholm. Hos oss kan du även registrera ditt CV för att kunna se framtida jobb som copywriter eller för andra roller. Här hittar du både annonser för att bli en del av oss på Inhouse, eller för våra kunder, oavsett om du söker heltidsjobb, extrajobb eller jobb som student. Hitta ditt nästa drömjobb med Inhouse!

Content Manager till Atrium Ljungberg

2024-07-04 Marknad & kommunikation Stockholms län Stockholm

Copywriter to marketing department

2024-07-02 Marknad & kommunikation Stockholms län Stockholm

Copywriter

Vad gör en copywriter?

En copywriter är en person vars arbetsuppgift är att producera text och innehåll för olika typer av medier såsom hemsidor, sociala medier, reklam och annonser. Målet för en copywriter är att kunna formulera sig och strukturera en text på ett sätt som fångar läsarens intresse, samt får dem att agera därefter (exempelvis köpa en produkt eller besöka en sajt). Det är vanligt att en copywriter samarbetar med andra personer som arbetar med företagets kommunikation, som exempelvis en art director eller webbdesigner. Det här för att skapa och uppnå en enhetlig kommunikation på organisationen.

För att vara en bra copywriter är det fördelaktigt om du gillar det skrivna ordet, är kreativt lagd och verbalt kunnig. Om du har förmågan att kunna få människor att ta till sig budskap du vill förmedla, och kan sälja en idé eller produkt genom copy har du väldigt goda förutsättningar för att bli en bra copywriter.

En copywriter:

  • Producerar innehåll för olika typer av medier som annonstexter, text till hemsida eller innehåll till reklam. 
  • Producerar innehåll och förhåller sig till organisationens tonalitet och budskap och kan anpassa det efter målgrupp.
  • Samarbetar med andra inom organisationen som exempelvis art directors, designers eller webbredaktörer. 
  • Håller sig uppdaterad om nyheter och aktualiteter inom branschen.

Vanliga arbetsuppgifter för en copywriter:

  • Innehållsproduktion
  • Kontakt med kunder
  • Annonstexter
  • Konceptualisera och planera olika kampanjer och koncept

Så blir du en copywriter

Utbildning och kompetens

Det finns olika vägar att gå för att bli copywriter. Många företag kräver någon form av eftergymnasial utbildning, men inte alla. Utbildningar som ger en bra grund för yrket är olika former av media- och kommunikationsinriktningar. Det finns även renodlade kurser för olika typer av skrivande och grundkurser inom specifikt copywriting. Är du en fluga på att skriva och nå fram till dina läsare även utan eftergymnasial utbildning kan du komma långt som copywriter ändå. 


Typiska krav
- Goda kunskaper i svenska och engelska
- God förmåga att analysera och strukturera texter
- Vana av att förhålla sig till tydliga deadlines
- Grundkunskaper inom SEO och SEM
- Erfarenhet av att analysera och följa upp implementationer