HR JOBB - LEDIGA TJÄNSTER INOM HUMAN RESOURCES
På Inhouse kan du söka lediga jobb inom HR i Stockholm. Hos oss kan du även registrera ditt CV för att kunna se framtida HR-jobb eller jobb inom andra områden. Här hittar du både annonser för att bli en del av oss på Inhouse, eller för våra kunder, oavsett om du söker heltidsjobb, extrajobb eller jobb som student. Hitta ditt nästa drömjobb med Inhouse!
HR (Human Resources)
HR är en förkortning av det engelska begreppet “Human Resources”, som betyder personalresurs på svenska. Att arbeta inom HR innebär att man hanterar och utvecklar organisationens mänskliga resurser. Det kan innebära att man gör allt från att anordna aktiviteter för de anställda, till att hantera frågor som rör arbetsmiljön eller rekrytera nya anställda och vara med under hela rekryteringsprocessen.
Arbetet inom HR har utvecklats markant genom åren. Tidigare var det till mångt och mycket administrativa uppgifter, men idag finns det många olika specialistområden inom HR, och stora möjligheter till karriärutveckling. Är intresserad av människor? Tycker du en bra arbetsmiljö är viktig? Då kan ett jobba inom HR vara något för dig!
Vad gör en HR-specialist?
När man jobbar inom HR finns det en rad olika inriktningar och arbetsuppgifter att specialisera sig inom. Det kan vara mer ekonomiskt inriktade roller som löneadministratörer eller HR-assistent, eller bredare roller som HR-generalist eller HR-chef. Gemensamt för personer som jobbar inom HR är att de jobbar med personalrelaterade frågor, oavsett inriktning.
Olika typer av arbetsroller inom HR:
- HR-generalist
- HR-chef
- HR-specialist
- HR-administratör
- HR-assistent
- HR-strateg
- HR-direktör
- HR-partner
- HR-konsult
- HR-koordinator
Utbildning och krav
De flesta företag efterfrågar utbildning på eftergymnasial nivå. Det är vanligt att man studerar en utbildning på yrkeshögskola som är inriktad inom HR, eller går ett program på universitet inom personalvetenskap. Kunskaper inom ekonomi är också värdefulla när det kommer till HR för de som vill arbeta med löneadministration och redovisning bland annat. Kurser och utbildningar inom ekonomi är därför ofta meriterande. Även studier inom sociologi och ledarskap är en bra grund för den som vill arbeta inom HR.
Arbetsuppgifter inom HR
- Administrativa uppgifter
- Utredningar av personalbehov
- Platsannonsering
- Rekrytering
- Anställningsintervjuer
- Arbete kring arbetsmiljö och jämställdhet
- Representera företaget under mässor och evenemang