Office-manager
Inhouse / Office manager

OFFICE MANAGER JOBB - LEDIGA TJÄNSTER SOM OFFICE MANAGER

På Inhouse kan du söka lediga jobb som Office Manager i Stockholm. Hos oss kan du även registrera ditt CV för att kunna se framtida jobb som Office Manager eller för andra roller. Här hittar du både annonser för att bli en del av oss på Inhouse, eller för våra kunder, oavsett om du söker heltidsjobb, extrajobb eller jobb som student. Hitta ditt nästa drömjobb med Inhouse!

Receptionist på deltid till Brummer & Partners

2024-09-18 Administration Stockholms län Stockholm

Office Manager sökes till kund i centrala Stockholm

2024-06-28 Övrigt Stockholms län Stockholm

Receptionist till vår backup-pool- Löpande ansökningar

2024-06-19 Administration Stockholms län Stockholm

Vad gör en Office Manager?

Office Manager, eller kontorschef som det också kallas, är en person som arbetar med företagets Office management. Enkelt förklarat innebär rollen som Office Manager att ha ett övergripande ansvar över att utveckla och underhålla en god arbetsmiljö. En Office Manager har i uppgift att sköta all daglig drift och har ett helhetsansvar för att effektivisera och förenkla arbetet på kontoret, med en strävan att skapa en välkomnande, trivsam och säker miljö för medarbetare likväl som kontorets alla besökare.
En Office manager kan beskrivas som företagets kulturbärare och rollen har en central betydelse för de företag som prioriterar att skapa rätt helhetskänsla på kontoret.

Vilka arbetsuppgifter har en Office Manager?

Omfattningen av kontorschefens arbetsuppgifter kan variera beroende på bransch, organisationens storlek och struktur. Vanligtvis är kontorschefer ansvariga för att utveckla och förbättra rutiner, implementera, utvärdera processer och även utbilda personalen i dessa.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Ansvara för bemanning
  • Delegera arbetsuppgifter till medarbetare
  • Följa upp arbetsresultat
  • Utbilda och coacha medarbetare
  • Schemaläggning
  • Ansvara för den dagliga driften på kontoret
  • Organisera och effektivisera rutiner 
  • Förbereda löner
  • Sköta den löpande dialogen med leverantörer
  • Granska och godkänna leveranser
  • Löpande rapporteringar till ledningen med sammanfattning av resultat och övrig information
  • Ta fram och implementera policys för kontoret och upprätta standarder och procedurer för dessa
  • Planering av gemensamma aktiviteter och workshops

Passar du som Office Manager?

Är du en social person som gillar att skapa en positiv och trevlig arbetsmiljö? Är du en initiativtagare som tycker om att skapa en inkluderande och mångsidig kultur? Har du ett öga för detaljer och identifierar dig som en vän av ordning som gillar att organisera, utveckla och förbättra saker? 

För att lyckas i rollen som Officer Manager finns det en del personliga egenskaper som premieras. Ansvarsområdena kan vara väldigt varierande, med flera uppgifter som behöver skötas parallellt. Detta förutsätter att en Office Manager har en positiv och lösningsorienterad inställning med stor prioriteringsförmåga och stor framåtanda. Rollen kräver att man inte räds att hugga i där det behövs.

En Office Manager behöver älska mötet med människor och vara en naturlig relationsbyggare som kan kommunicera obehindrat och brinna för att leverera service på hög nivå. Som Office Manager arbetar du med allt från att ansvara för bemanning och schemaläggning, hålla löpande kontakt med leverantörer och samarbetspartners, utveckla arbetsprocesser och rapportera till ledningen. För detta förutsätts det att man är både strukturerad och målorienterad.

Vad krävs för att få arbeta som Office Manager?

Utöver en gymnasieutbildning finns det inga specifika krav på utbildningsnivå för den som vill arbeta som Office Manager. I rollen som Office Manager väger de personliga egenskaperna högre än specifika utbildningar och yrkeskompetenser, även om en del utbildningar kan vara mer meriterande, som t.ex utbildning med inriktning på ekonomi eller administration. Det kan också vara meriterande om du har tidigare bakgrund från service och administration med personalansvar.

Vad har en Office Manager i lön?

Att bli office manager är ett spännande karriärval! Lönespannet för en office manager kan variera beroende på flertal faktorer. Dels beroende på bolagets storlek och arbetets omfattning. Lönen för en kontorschef varierar även beroende på ålder, tidigare erfarenhet och kompetenser. Även det geografiska läget kan påverka lönen. Ett generellt lönespann brukar dock ligga mellan 30.000-45.000 kr.

Office Manager - en administrativ roll med många titlar!
Söker du arbete inom Office management kan det vara bra att veta att namnet på titeln också kan variera. Kontorschef, kontorsansvarig, kontorsassistent, Office Coordinator och Mood Manager är några exempel på namnet Office Manager.