Det vi hjälper inhousebyråer med när det gäller organisationsutveckling är att:
- skapa intern samsyn om inhouse byråns uppdrag och roll
- skapa effektiva beställningsrutiner
- effektivisera beställningsfunktioner och hitta rätt stödsystem
- effektivisera inhousebyråns egna processer
- höja den kreativa förmågan
- säkerställa fungerande samarbete med den externa byrån
- bygga inhousebyråns egna varumärke
Hur jobbar vi?
Informationsinsamling/genomlysning
Genom bland annat intervjuer med ledning, beställare och inhousebyråns medarbetare skapar vi oss en korrekt bild av hur nuläget ser ut.
Analys
Utifrån genomlysningen, tar vi fram en beskrivning av nuläget med en beskrivning av vilken form av förbättringspotential som finns.
Rekommendationer
Med utgångspunkt från analysen, tar vi fram rekommendationer på både strategisk och taktisk nivå för hur inhousebyrån ska öka sin leveransförmåga till företagets interna beställare.
Genomförande
Många åtgärder kan ofta företaget genomföra själva, men för vissa åtgärder kan det behövas extern hjälp som vi kan bistå med på olika sätt. Det kan handla om workshops för förankring, framtagning av processer för beställning och produktion, uppföljning, framtagning av olika business case samt kompetensutveckling hos olika grupper och individer m.m.
Uppföljning
Helt avgörande för om man ska lyckas med att få inhousebyrån att utvecklas åt rätt håll, är dels rätt åtgärder, men framför allt uppföljning. Även i denna fas, hjälper vi till – så att alla ansträngningar i de föregående faserna inte är förgäves.