Kontakt

Sociala medier allt viktigare vid rekrytering


Allt fler företag gör bakgrundskontroller i sociala medier vid rekrytering – något du som arbetssökare borde vara uppmärksam på eftersom det i högsta grad kan påverka din framtida karriär. Som rekryterare eller arbetsgivare letar man både efter avvikelse och bekräftelse på kandidaternas utfästelser.

Sju av tio företag kontrollerar jobbkandidaters information i sociala medier. Det visar en rapport som Stockholms handelskammare och informationsföretaget Bisnode sammanställt. De mest använda metoderna är sökningar på Twitter, Facebook, Linkedin och bloggar. Som en jämförelse kan nämnas att år 2008 gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier.

Vi kan därför konstatera att dessa digitala bakgrundskontroller är en del i urvalet i dag. Det räcker inte med ett bra CV och fina referenser utan våra avtryck i sociala medier kompletterar de traditionella handlingarna.

Läs även artikeln ”Sluta aldrig putsa på din Linkedin profil”

Vänner och kunder i samma nätverk

På Inhouse använder vi framför allt Linkedin för att se att kandidaternas cv överensstämmer med den informationen de anger. Men också för att få fram fler referenspunkter än vad kandidaten själv anger. Med tanke på den markanta ökningen av företag som kontrollerar uppgifter i sociala medier är det därför som kandidat extra viktigt att tänka på hur man marknadsför sig själv i den information man väljer att lägga ut. Och detta gäller ju inte bara den som är arbetssökande utan även vid nätverkande i jobbet, i dag är gränsen inte skarp mellan privata vänner och kunder i sociala medier.

Vad bör man då tänka på när man lägger ut information om sig själv i sociala medier? Det handlar helt enkelt om att du måste ansvara över ditt personliga varumärke och vara medveten om att det du gör privat och de beslut du tar på vägen kan komma att påverka din arbetssituation i framtiden.

Se till att du har korrekt information på linkedin

Det är viktigt att tänka på att linkedin är ett öppet cv som alla kan gå in och kika på. Det är viktigt att all information är korrekt med rätt årtal, arbetsuppgifter och titel. Du får också gärna ha en professionell profilbild för att ge ett gott intryck. Om du har annan information på Linkedin än det du uppgett på intervjuer och i ansökningen upptäcks detta snabbt av en rekryterare.

Festbilder på Facebook, i en blogg eller som dyker upp i andra sammanhang om man exempelvis googlar ditt namn är inte heller bra för ditt varumärke om dessa är stötande. En annan sak att akta sig för är delningar. Personligen tycker jag att man ska vara sparsam med dessa. Det är viktigt att källgranska det som du vill dela. Det kan hända att det du gillat, delat eller kommenterat är felaktigt eller blir felaktigt använt av andra. Politiska uttalanden eller delningar som du inte kan stå för bör du således låta passera. Kränkande eller rasistiska inlägg som delas är direkt förödande för ditt varumärke.

Marknadsför dig själv

Men allt som står i sociala medier är självklart inte av ondo. Som arbetssökande bör man även tänka på fördelarna – det finns stora möjligheter om man marknadsför sitt personliga varumärke på rätt sätt. Med sociala mediers hjälp kan andra gå i god för din kompetens och rekommendera dig till nya arbetsgivare och ge bekräftelse på framgång.

Här kan man ta tillvara på möjligheterna och exempelvis visa upp sina kunskaper och intressen. Och det finns ju faktiskt chans att arbetsgivare hittar sina kandidater även i privata kanaler. Själv försöker jag bli bättre på att tänka positivt kring spridningen av texter som denna och att faktiskt vara lite aktiv i sociala medier, så nu ska jag publicera detta.

Jens Ölander, vd Inhouse AB

Gör succé på arbetsintervjun - våra bästa tips!

Liknande artiklar