Kontakt

Tips för hur du ska lyckas få ditt nya drömjobb


Fem frågor till Mia Molin, ny konsultchef på Inhouse 

– Du har tidigare arbetat på marknadsavdelningar på företag såsom Expressen, GANT, SAS, och på Åhléns. Vad tar du med dig för lärdomar till din nya roll som konsultchef inom affärsområde Kommunikation?

Jag har arbetat på flera olika marknadsavdelningar, från mediabolag till high-fashion bolag, och har sett många varierande sätt att arbeta; från vad man säljer till arbetssätt och strukturer. Den erfarenheten har gjort att jag har en hög förståelse för hur olika marknadsavdelningar kan se ut samt hur roller och ansvar kan variera. Det innebär att när jag nu, i min nya roll, är ute hos kunder kan jag snabbt få en bild av kundens utmaningar och bilda mig en uppfattning om vilken kompetensprofil de behöver.

– Vad är ditt viktigaste uppdrag som rekryteringskonsult och konsultchef?

Jag hoppas att jag kommer att kunna använda mig av mitt stora nätverk i branschen och arbeta med många nya uppdrag från framförallt B2C bolag, med ett stort fokus på marknadsavdelningar.
 Gör succé på arbetsintervjun - våra bästa tips!

– Vad har du för tips för att man ska lyckas få sitt nya drömjobb?

Steg 1- Börja med att skapa en tydlig målbild. Vilken typ av bolag vill du arbeta på och inom vilken bransch? Bestäm dig vart du är på väg.

Steg 2- Skapa och upprätthåll ditt nätverk med dina tidigare och nuvarande kollegor, kunder och leverantörer. Sätt upp ett mål om att till exempel äta lunch med någon i ditt nätverk 1 gång i månaden, gå på nätverksträffar, boka frukostmöten och håll kontakten via sociala medier. Håll kontakten vid liv genom att vara social, utåtriktad och ödmjuk.

Steg 3- Nu när du vet vad du vill och du jobbar med ditt nätverk- berätta vad du vill. Det är jätteviktigt. Gör det lika naturligt som om du skulle leta efter en ny lägenhet. Släng ut krokar och be folk om hjälp. Hjälp dig själv att skapa möjligheter, för väldigt mycket handlar om timing för att kunna komma in på ditt drömjobb precis när du behövs. Men för att det ska vara möjligt behöver du arbeta med din förmåga att ta möjligheten när den kommer.

– Hur är det att vara chef på en marknadsavdelning idag?

Jag tror att det generellt är rätt svårt. Om en marknadschef för 20 år sedan hade en viss reklambudget att fördela på utomhusannonsering, radio- och TV reklam samt printannonser så har deras arbete idag en helt annan komplexitet i och med den digitala transformationen. Det digitala landskapet har förändrat allt och ställer därmed helt andra krav. 

– Vad efterfrågar arbetsgivarföretagen för kompetensprofil när de ska anställa nya stjärnor inom kommunikation?

Idag ser vi en tendens till att man ska ”kunna allt” . En produktionsledare som förr mest behövde ha administrativa egenskaper ska idag helt även vara en duktig skribent och grafiker samt såklart ha digital kompetens. Alla ska vara digitalt kunniga.

Så matchar du kandidat med företagskultur!

Sorterat under Kommunikation, Nyheter

Liknande artiklar