Kontakt

”Att växa snabbt kostar pengar”


Här berättar Vitamin Wells Creative Director, Marcus Wallander, om hur det är att arbeta på ett tillväxtbolag som anställer drygt 2 nya kollegor i veckan, hur kommunikationen kring de olika produkterna skiljer sig åt samt nästa steg för bolaget.

Tidigare har Marcus arbetat på externa byråer som Goodby Silverstein & Partners i San Fransisco och Great Works, men idag är han ansvarig för Vitamin Wells interna designavdelning, kallad ”Studion”. Marcus är även en del av Inhouse stora nätverk för inhousechefer.
– Jag blev uppvaktad av en rekryterare om att börja på kundsidan men var i början lite skeptisk. Jag såg inhousebyråer som ett maskineri som stora bolag skulle ha för enklare produktioner. Men när jag började kolla närmare på Vitamin Well upptäckte jag att det fanns en stor möjlighet att arbeta på en hög kreativ nivå, med många spännande produkter i pipeline.

Här kan du läsa mer om vårt nätverk för inhousechefer

Tillväxtbolag i en kraftig expansion
Vitamin Well grundades 2008 och drycken Vitamin Well finns idag på 30 marknader. Bolaget har gått från 40 personer till 180 personer på två år, vilket innebär att de har anställt drygt 2 personer i veckan.
– Att arbeta på ett expansivt tillväxtbolag innebär att det händer nya saker hela tiden, ofta utan en tydlig process. När jag började här var vi som ett litet startup bolag där känslan var att alla gjorde lite av allt. Det fanns inte heller ett tydligt arbetssätt för att ta fram och lansera en ny produkt utan alla produktlanseringar såg olika ut. Det var ett arbetssätt som fungerade i ett litet bolag men nu har vi kommit till den storleken då man till viss del måste specialisera sig och ha tydligare roller och ansvar.

Produktdifferentiering och nästa steg
Gemensamt för alla Vitamin Wells produkter är att de ska ha en tydlig funktion, oavsett om det är en törstsläckande dryck, kaffe, milkshake eller snacks. Produktportföljen rymmer fem varumärken och produkterna särskiljer sig åt.
– Min roll handlar om att hitta en visuell identitet för de olika varumärkena. Allt från vilka ambassadörer vi ska arbeta med till hur vi ska kommunicera med tonalitet, språk och bildmanér. Vitamin Well ska andas skandinaviskt, renhet, innovation och medan NOCCO har en mer amerikansk tonalitet, här vi arbetat mycket med ambassadörer i andra typer av träningssegment. Vi tror att produktdifferentieringen underlättar för våra slutanvändare när de står framför ett kylskåp i matvarubutiken och mycket av vår framgång hänger på att vi har flera olika varumärken som tilltalar olika målgrupper.
Nästa steg för oss är att fortsätta expandera, fortsätta släppa nya produkter och fortsätta rekrytera specialistkompetenser. Det är högt i tak här men det går också väldigt fort.

Tips till startup och tillväxtbolag
1. Arbetsprocesser och tydliga ansvarsområden är viktiga. Sådant behöver komma på plats och sitta i en tillväxtfas, åtminstone om bolaget ska fortsätta att växa.
2. Internkommunikation behövs, både för att skapa en bra och transparant stämning men även för att sprida ”need to know” information som underlättar dina kollegors vardag och arbetsuppgifter.
3. Vid en snabb expansion måste man tillåta sig att ta kostnader, som att investera i exempelvis gemensamma system samt i teambuilding-aktiviteter. Att växa snabbt kostar pengar och det är en kostnad man får ta. I det långa loppet är det värt det.

Du kanske även vill läsa Henrik Schyfferts tips om hur vi kan bli mer kreativa?

Liknande artiklar