”Alla karriärer kräver en investering”
Här berättar Mekonomen Groups Gabriella Granholm om sin resa inom bolaget från VD-assistent till kommunikation & marknadschef samt delar med sig av insikter och tips på hur du kan göra intern karriär.
Sett bolaget växa upp
Gabriella började arbeta på Mekonomen 2010, som trainee och VD-assistent.
– Det var ett väldigt omväxlande och spännande uppdrag då jag arbetade tight med dåvarande VD samt koncernledningen. Jag fick värdefulla insikter om hur verksamheten fungerar, byggde ett stort kontaktnät och fick en hög förståelse för hur saker hänger ihop och vad som påverkar varandra. I början arbetade jag brett och öppet med många olika typer av frågor men ganska snart blev det mer och mer fokus på kommunikation och marknad.
Vid den tiden var bolaget mindre och såg betydligt annorlunda ut mot vad det gör idag men efter några år gick bolaget in en stark tillväxtperiod.
– Under 2011 och 2012 tripplade vi bolaget på väldigt kort tid genom förvärv och var i stort behov av struktur. Jag var delaktig i många av de beslut och strategier som la grunden för det vi gör idag. Vi började bl.a. tillsätta gemensamma funktioner som kunde stötta verksamheten och samordna gemensamma aktiviteter. Vid det tillfället uppkom en möjlighet för mig att ta nästa steg i bolaget och bli kommunikationschef.
Att klättra inom stora bolag
Mekonomen Group har idag 340 butiker och 2100 anslutna verkstäder och Gabriella är ansvarig för marknad- och kommunikationsavdelningen på 13 personer.
– Om du vill göra en intern karriär och klättra inom ett bolag är det såklart en stor fördel att göra det inom ett bolag av den här storleken, det finns alltid flera olika karriärvägar att gå. Det underlättar också om du är i en snabbrörlig bransch. Om du befinner dig i ett produktsegment där det snabbt sker förändringar måste även organisationen vara snabba på att anpassa sig organisationsmässigt och då öppnar det sig ofta möjligheter.
3 tips och insikter om du ska göra intern karriär
1. Alla karriärer kräver en investering i tid och engagemang. Jag tror att du måste tycka att det är roligt att vara på jobbet och vara engagerad. Det kommer att synas och löna sig när det öppnas nya dörrar.
2. Se värdet av det du lär dig och ha tålamod. Det handlar om att ge och ta, det är inte alla arbetsuppgifter som är roliga så du måste räkna med att lägga prestigen åt sidan ibland.
3. Våga ta dig an de utmaningar som känns dig övermäktiga. Jag har haft tur i och med att jag har haft chefer som har uppmuntrat mig och trott på mig, men de har också gett mig uppgifter utanför min comfort zone och då är det viktigt att inte säga nej. Du är ju aldrig själv med dina projekt, lita på att du och företaget löser det tillsammans.
Inhouse har arbetat med Mekonomen Group i drygt 5 år, framförallt med bemanning och rekrytering till marknadssidan. För drygt två år sedan gjorde även Inhouse en genomlysning på Mekonomen Groups inhousebyrå för att effektivisera byråns arbetssätt och det resulterade i en strategi som Mekonomen Group arbetar med än idag.