Kontakt

”Klyschor kan göra att du missar målet”


Helene är affärsområdeschef för vårt specialistområde HR och har över 10 års erfarenhet av rekrytering. Hon är med andra ord något av en expert när det handlar om att rekrytera och attrahera jobbsökande kandidater. Här berättar hon om risken med att de beskrivningar vi använder i jobbannonser är uttjatade.

Vissa fraser förekommer oftare än andra
”Du är driven, flexibel, resultatorienterad och kan hålla många bollar i luften”. Visst känner du igen det? Vissa fraser i platsannonser förekommer oftare än andra och en klyscha är ett uttryck som används så mycket att det slitits ut och förlorat sitt värde.
– Den som ögnar igenom platsannonserna på jobbsajterna upptäcker snart att vissa ord förekommer oftare än andra. Oavsett företag. Oavsett arbetsuppgifter. Det är lite som förnamn på bebisar, man tror att man väljer något unikt, men sen visar det sig att alla i årskullen heter likadant. När du ska formulera en platsannons gäller det att sticka ut, klyschor kan göra att du missar målet.

Begränsa adjektiven
När det går ”inflation” i uttryck riskerar de att till slut framstå som tomma ord och tappa precision för den jobbsökande kandidaten.
– Det är lätt att man som arbetsgivare använder för många adjektiv för att försöka täcka in allting ditt företag letar efter, men ingen kan vara allt, och om du använder för många adjektiv känns det tillslut inte trovärdigt eller äkta.
En tumregel är att ifrågasätta varje adjektiv. Varför måste den sökande vara flexibel? På vilket sätt ska den nya kollegan vara flexibel? Hur ofta? Varför? Fråga tio olika personer om vad de menar med ordet flexibel och du får lika många svar. Istället för att använda de vanligaste klyschorna rekommenderar jag att du exemplifierar och beskriver situationer genom att visa vad dessa beskrivningar verkligen betyder hos just er i stället.

Några exempel:
Flexibel– skriv istället; Hos oss går det ofta undan och det är därför viktigt att du har lätt att snabbt byta fokus och anpassa dina arbetssätt och planer.
Driven– skriv istället; För att trivas hos oss behöver du arbeta entusiastiskt och engagerat med en positiv inställning.

Den stora utmaningen är att skala bort de flesta krav på hur de som söker ska vara. Istället bör man fokusera på att beskriva företaget och tjänsten, så att de som har de rätta egenskaperna känner att de vill jobba där. Självklart måste man kolla av att personen kan det hon ska göra, men de personliga egenskaperna och drivkrafterna är oftast det som är avgörande för om en person ska trivas och göra ett bra jobb.

Så utvecklar du din personal och får dem att stanna

Sorterat under HR, Nyheter

Liknande artiklar