”Inhousebyrån är företagets kreativa hjärta”
Cecilia Steenberg Forsberg, byråchef på Tele2 Inhouse, berättar här om hur man gått från att vara en produktionsbyrå till att arbeta konceptuellt, kreativt och ha ett högt fokus på att ta tillvara möjligheterna med att jobba extremt nära den övriga verksamheten. Cecilia har arbetat på Tele2 sedan våren 2017, hon är en del av vårt stora nätverk för inhousechefer och är även en av våra inspirationstalare på Inhouse Inspiration Day.
Med sin tjänst på Tele2 är Cecilia efter 15 år tillbaka på samma gata i Kista där hon började sin karriär inom telekombranschen, men då som nordisk MarCom Manager på Sony Ericsson.
– Jag gillar telekombranschen. Det är en snabbrörlig, reaktiv och modig bransch som kombinerar varumärke med taktisk kommunikation på ett spännande sätt. Efter 15 år på externa byråer hade jag fått prova på många olika uppdrag och roller och börjat fundera på att gå tillbaka till kundsidan men inte hittat den givna rollen innan förfrågan från Tele2 dök upp. Jag var rätt sval i början och tänkte, som många andra, att arbeta på ett företags interna inhousebyrå enbart innebar produktion. Jag såg inte att jag var den rätta personen att leda en produktionsbyrå men när jag fick höra om den svenska ledningens vision att skapa en helt ny form av intern byrå blev jag genast väldigt nyfiken.
Tog tillbaka ägarskapet över varumärket
På Tele2:s inhousebyrå är man idag 22 personer och tillhör marknadsavdelningen. Idag arbetar teamet inte enbart med produktion utan även med mer konceptuell och kreativ kommunikation.
– Vi har velat bygga upp ett starkt team med bra självkänsla som inte är rädda att utveckla kommunikationen och tänka i nya banor. Idag har vi många olika typer av ny kompetens, som content managers, motion graphic- och digital designers. Det ger oss en unik möjlighet till att förstå, agera och hela tiden optimera våra kanaler vilket är otroligt spännande.
Cecilia betonar att det inte handlar om att inhousebyrån ska göra allt men att man ska välja vilka delar man lägger ut på en extern partner.
– Att använda externa byråer för att utveckla varumärket är en sak men den främsta kompetensen om vårt företag och vårt varumärkes tonalitet ska vi ha internt här i huset. Genom att vi utvecklar vårt inhouse team interagerar vi oss även tillsammans med resten av verksamheten och kan följa upp initiativ samt agera snabbt i alla kanaler utan långa processer. Vi behövde ta tillbaka och utveckla det interna ägarskapet över varumärket för att kunna möta utmaningarna om närhet, relevans och hastighet. Vi ser det som att Tele2:s inhousebyrå är företagets kreativa hjärta.
Inhouse har arbetat med Tele2 sedan 2015, framförallt med bemanning och rekryteringsuppdrag till deras inhousebyrå.