Inhouse lanserar ny webb-tv serie på Resumé.se
Inhouse, Bsmart, och Resumé lanserar Inhouse Talks. En serie samtal om drivkrafter, utmaningarna, och utvecklingen av inhousebyråer inspelade i Bsmarts studio. Först ut är Monica Holmvik Persdotter Arla och If:s Robert Nygren.
Inhouse Talks, som kommer att produceras löpande på Resumé.se under våren. Programledare är Emily de Piro, vår affärsområdeschef för specialistområde kommunikation.
Första gäster i ”Inhouse Talks” är Robert Nygren - head of creative agency på försäkringsbolaget if, tidigare kundansvarig på flera byråer (Honesty, McCann, M&C Saatchi) och Monica Holmvik Persdotter - chef för Arlas inhousebyrå The Barn som under många år jobbade på Ikea i flera processledande befattningar.
När Arla påbörjade sin inhousesatning för några år sedan handlade de om ett strategiskt beslut där bolaget ville ta kontroll över de data som var utspridd på samma byråer. I dag jobbar 26 personer på inhousebyrån, men varumärket samarbetar i allra högsta grad med byråerna fortfarande, Åkestam Holst, Anr och Nordic Morning.
– När det kommer till frågan om extern byrå eller inhousebyrå är det nästan som att det förutsätts att det ska finnas en konkurrens mellan dem. Det behöver inte alls vara så. Det kan vara ett väldigt tätt samarbete, att man jobbar igenom hela projektet eller som vi gör – externa byråer tar en bit och vi andra bitar beroende vilka kanaler det handlar om, säger Monica Holmvik Persdotter i avsnittet.
Samtalet berör områden som övergången från produktionsenhet till kreativ byrå och vilka kompetenser som behövs, vikten av att sätta upp rätt processer för ändamålen, hur man motiverar medarbetarna, hur krossfunktionella team fungerar och hur man ska följa uppföljning.