Inhouse VD porträtteras på nyhetssajten Branschen.se
Vår VD, Jens Ölander, intervjuas på nyhetssajten Branschen.se om dagens marknadsläge, digitaliseringen och effektivisering, nätverksträffar, utvecklingspotential samt mycket mer. Branschen.se är en nyhetssajt för alla som vill få vägledning till att hitta rätt rekrytering och bemanningsföretag. Läs hela intervjun i artikeln nedan.
Här hittar ni ett utdrag ur artikeln:
Branschen.se träffar Jens Ölander VD på Inhouse – Ett av branschens träffsäkraste varumärke!
Med en bakgrund som IT och managementkonsult hade Jens Ölander en klar ambition, när han anställdes som VD på Inhouse, att utveckla, specialisera och skapa ett konsultföretag som erbjuder organisationsutveckling, bemanning och rekrytering. Redan då, 2008, såg Jens in i framtiden och insåg att möjligheterna och utvecklingen låg i att skapa långsiktiga relationer med sina kunder där behovet av en verksamhetsnära relation var grunden i allt samarbete.
Idag är Inhouse ett av Sveriges ledande specialistföretag inom kommunikation, ekonomi, executive assistants och HR. Nyckeln till Inhouse framgångar har varit att de genom alla år haft konsulter och medarbetare som tidigare varit anställda eller verksamma inom de specialområden de representerar på Inhouse. På så vis har de kunnat använda sina erfarenheter och kunnat vara rådgivande, organisationsutvecklande och haft förmågan att relatera till de utmaningar deras kunder har haft.
Hur unika är ni inom ert segment?
– Det finns många managementkonsulter som arbetar i mindre skala med uppdrag för att optimera exempelvis en marknadsavdelning eller sätta upp en inhouse- avdelning. Men ur ett rekrytering- och bemannings perspektiv har vi en unik modell. Våra största kunder köper våra organisationsutveckling- och resurstillsättningstjänster. De ser oss som en utvecklingspartner och kommer till oss då de har ett behov av att utveckla och effektivisera sin verksamhet eller avdelning. Vi kan erbjuda en helhetslösning i allt detta, eftersom vi både har konsulter och rekrytering och på så vis kan vi vara effektiviseringspartner deras verksamhet, säger Jens Ölander.
Hur långt framme är ni i er egen affärs- och organisationsutveckling, finns det en utvecklingspotential för Inhouse?
– Vi är glada och stolta över det vi har gjort och presterat fram till nu. I en bra konjunktur har vi haft en fantastisk tillväxt. Vi har vuxit från 36 miljoner 2008 till att vi förra året omsatte 160 miljoner. Då blir det väldigt mycket fokus på leveransen, men nu när vi befinner oss i lite lugnare tider där marknaden har saktat in välkomnar jag möjligheten att vi kan se över vårt kärnerbjudande, struktur och arbetsmodell.
– Här har vi precis som många andra företag mycket att ta tag i och se över. Det handlar om frågor i allt från hur vi kan klara av digitaliseringen kring bemanning och rekryteringsprocesser till hur man kan effektivisera andra delar av vår verksamhet.
– Inte minst frågorna kring utvecklingen inom själva branschen, där vi och andra företag har pratat i termer som "Jag, mina kunder och mitt arbetssätt" till "Vi och vår metod".
Där har vi kärnan i att kunna utveckla roller och modeller för att professionalisera bolaget, berättar Jens Ölander.
Hur jobbar ni med att få in nya kunder och uppdrag?
– Vi har inte en enda renodlad säljare på Inhouse. Jobbar man på ett managementkonsultbolag ringer man inte ”kalla” samtal, det har jag tagit lärdom från tidigare erfarenheter i arbetslivet.
– Vi försöker vara relevanta genom att skapa nätverk inom respektive specialistområden och prata om vad vi står för och vad vi kan. Vi har exempelvis uppskattade frukostseminarier där vi träffar våra befintliga och presumtiva kunder där vi både odlar våra relationer likväl som vi träffa nya kunder.
Är inte det ganska unikt att inte ha en utpräglad säljavdelning. Vår uppfattning är att det inom branschen är en inriktad säljkultur där de flesta företag satsar väldigt mycket på att utveckla säljorganisationen och arbetar aktivt med säljprocesser och ny- kunds bearbetning per telefon?
– Här har vi alla ett försäljning- och beläggningsansvar, tillägger Jens. Men det är en förtroendebransch vi är verksamma inom! Vi vill inte att en säljare ska inleda våra samtal med nya kunder utan vi överlåter det till våra specialister. Där anpassar vi oss mer till rollen som konsult och managementbolag. Det är vår filosofi och det är på den planhalvan vi vill spela.