Inhouse: The Story
Once upon a time… året var 1996 när väninnorna Marie-Louise Almgren och Agneta Trygg startade Inhouse. Det började med att de båda, på sina respektive arbetsplatser, föreslog att de skulle ta över den administrativa delen på en reklambyrå och ett finansbolag. Inhouse skapades! Drivkraften var att starta företag och att bli entreprenörer, med en vision om att bedriva service i världsklass.
Röda siffror och dålig sömn
De kommande åren hade vi en stark tillväxt, med en personalstyrka i Stockholm som växte successivt. Redan år 2000 var vi 17 personer och allt gick som tåget! Men lågkonjunkturen runt millennium slog till hårt, så även mot Inhouse. Så här i efterhand kan vi konstatera att, bortsett från röda siffror och dålig sömn, var den bra för vår fortsatta resa. Den tvingade oss att börja bygga på ett mer solitt fundament, som präglades av nytänkande och en tillväxt som handlade om att få idéer och individer att växa sig starka, både i och utanför vårt företag.
2005 rekryterades det in en extern styrelse för första gången för att professionalisera bolaget ytterligare och hösten 2008 tillträdde vår nuvarande VD, Jens Ölander. Något år därefter klev Kajsa Tamsen och Aje Stenbeck ombord som operativa ledare och delägare, med fokus på affärsstöd och kommunikation i respektive specialistområde (det är Jens, Kajsa och Aje du ser på övre bilden).
People Management
2010 tog vi ned skylten Rekrytering och Bemanning och ersatte den med People Management. I stora drag gick den nya strategin mer mot att utveckla organisationer med utgångspunkt från människorna. Vi började bli mer rådgivande och kunde också ta ett större ansvar för leveransen hos våra kunder. Internt började vi rekrytera medarbetare med specialistkompetens, som själva hade erfarenhet inom våra målgruppers kompetensområden. Och det var en strategi som funkade, vår tillväxt gick spikrakt uppåt och snart passerade vi den magiska siffran 100 Mkr i omsättning.
2014 startade vi upp ett nytt kontor i Göteborg, en framgångssaga i sig för där är vi idag en ledande samarbetspartner inom kommunikation och marknad i västra Sverige. 2015 hade vi vuxit ur våra dåvarande Stockholmslokaler på Grev Turegatan och flyttade till Sturegatan 10, med en fantastisk utsikt över Humlegården.
Vi samarbetar med några av Sveriges finaste och största varumärken och den stora efterfrågan på våra tjänster gjorde att vi 2018 expanderade internationellt och startade upp Inhouse i Berlin. I april 2019 blev vi till och med Mästargaseller! För att få denna fina utmärkelse så måste man ha blivit gasellföretag 3 gånger eller fler under de senaste 20 åren, och det är vi såklart rysligt stolta över. Kanske har vår framgång kommit genom att vi är konsekventa och tack vare våra medvetna val och starka värderingar?
Förändringens år
Under året vi alla kommer minnas, 2020, förändrades mycket i världen och det gjorde även vi. Mitt i allt det tråkiga som skedde passade vi på att ta chansen att förbättra oss. Vi tog oss tiden att uppdatera processer och system, utveckla nya erbjudanden och vi fick en rejäl skjuts med vårt digitala arbetssätt.
Sommaren 2020 flyttade vi även till nya lokaler med vår strategiska samarbetspartner Influence och delar numera lokaler med både organisationsutvecklingskonsulter och ett tech-bolag. Numera hittar ni oss vid Norrmalmstorg.
Det finns mycket, mycket mer att berätta om Inhouse och inget hade kunnat ske utan våra fantastiska medarbetare!
Avslutningsvis vill vi lyfta att precis som för 25 år sedan samlas vi kring det faktum att vi vill utveckla våra uppdragsgivares organisationer med utgångspunkten från människorna. Och det ska vi fortsätta med!
The End