Är du som rekryterande chef trött på att få säljsamtal från rekryteringsbranschen?
Är du trött på att rekryteringsbranschen känns mer som en säljcirkus än en strategisk partner? Vi ser ett moment 22 som påverkar både rekryteringsleverantörer och företag negativt – och det börjar på chefernas skrivbord.
Vi ser att våra kunder i allt högre grad söker en trygg rekryteringspartner. En partner som kan hantera uppdrag inom flera områden och samtidigt vara specialist inom sitt område. Vi ska kunna representera deras varumärke och säkerställa kontinuitet och hög kvalitet i processerna. Men det finns utmaningar med att få detta att fungera i den operativa verkligheten ute i organisationerna.
Känner du igen det här scenariot?
Vi som upphandlad leverantör investerar tid och resurser i att bygga starka, strategiska partnerskap med kundföretaget. Målet är att vara en långsiktig lösning för kundens rekryterings- och konsultbehov, med tydliga avtal och förutsättningar. Vi vill och ska förstå kundens utmaningar på djupet. HR-chefer och inköpsansvariga ser värdet i detta – att skapa ordning, kvalitet och kostnadseffektivitet genom upphandlade partneravtal.
Upphandlat men ändå fritt fram?
Problemet uppstår när partnersamarbetet inte når hela vägen ut i organisationen. Om den rekryterande chefen – den som faktiskt har behovet – inte är informerad om att enbart använda de upphandlade leverantörerna, och inte fått tydliga direktiv från HR, Inköp eller ledning, uppstår en "beställnings-anarki".
Konsekvensen av denna anarki blir att en helt okänd rekryteringskonsult kan råka ringa en beställare vid precis rätt tidpunkt och lyckas göra en engångsaffär i stället för att beställaren vänder sig till den strategiskt utvalda och kvalitetssäkrade leverantören. Detta hade inte hänt om det rört sig om andra upphandlingsområden så som företagsbilar eller andra omkostnader.
Vi som upphandlad rekryteringspartner hamnar då i en omöjlig situation. För att få in rekryteringsuppdraget skulle vi som partner behöva kontakta de beställande cheferna direkt – men detta går emot både kundens policy och vårt partneravtal. Om vi ändå gör detta för att få chansen på rekryteringsuppdraget riskerar vi som partner reprimander och restriktioner, medan anarkin kan fortsätta. Detta är ett klassiskt moment 22. Våra konkurrenter utan avtal kan kontakta och träffa beställande chefer och få in beställningar på rekryteringsuppdrag utan att det skadar relationen och utan några negativa konsekvenser.
Vad betyder detta för branschen?
Det lönar sig helt enkelt att ha en aggressiv säljstrategi som rekryteringsföretag. Detta skapar en bransch som varken vi eller de flesta kunder vill ha. Detta är en av anledningarna till att beställande chefer får så många säljsamtal från rekryteringsbranschen. Resultatet? Sämre kandidatval, ineffektiva processer och i slutändan högre kostnader samt en stor varumärkesrisk för företaget.
Vägen framåt – från säljcirkus till samspel
Vi på Inhouse tror inte på kalla samtal.
Vi tror på kraften i strategiska partnerskap, men då måste spelreglerna vara tydliga och gälla i hela organisationen. Låt oss starta en diskussion om hur vi kan bryta oss loss från detta moment 22 och skapa en mer effektiv och värdeskapande rekryterings- och konsultmarknad som är mer leveransfokuserad än säljorienterad.
Så min frågeställning till HR, inköpare och ledningsgruppsmedlemmar är:
-
- Hur kan vi tillsammans skapa en tydligare linje och ett starkare mandat för de strategiska samarbetena?
- Hur säkerställer vi att de upphandlade leverantörerna faktiskt får möjlighet att leverera på sitt åtagande och bidra till organisationens långsiktiga framgång?
Har detta väckt några tankar?
Vill du som HR, Inköpsansvarig eller VD diskutera hur man på bästa sätt kan samarbeta eller prata om exempel på samarbeten som fungerat väl?
Hör gärna av dig för en lunch eller ett samtal. Jag finns bara ett mejl bort på marcus.jonsson@inhouse.se