Fem frågor till Carina Nilsson, Chef ICA Reklam- vinnare av Årets Inhouseavdelning
Fr vänster: Carina Nilsson ICA Reklam, Emily de Piro Inhouse, Anna Carlberg ICA Reklam
På tisdagskvällen korades ICA Reklam till Årets bästa Inhouseavdelning på Inhousegalan och när vi gratulerade vinnaren passade vi på att ta reda på vad som ligger bakom framgången.
I juryns motivering står det att ni ”plockar kontinuerligt hem mer och mer strategiskt och kreativt arbete från sina externa reklambyråer”, hur har ni kunnat göra det?
-Vi har utvecklats i takt med att medielandskapet har förändrats. Vi har gått från att vara ett traditionellt produktionsbolag som producerade flyers till att ha ett heltäckande erbjudande; från strategisk kommunikationsrådgivning till slutproduktion. För oss har den utvecklingen varit väldigt viktig. Våra butiker har idag svårare att nå fram till sina konsumenter och vi hjälper till att lösa deras problem. Det vi kan göra, som en extern byrå nog har svårare för, är att ta ett helhetsgrepp av hela varumärket. När våra butiker till exempel behöver en bild så behöver dem inte köpa en specifik bild av oss, utan då har vi en gigantisk bildbank som vi kan använda oss av.
Kan du beskriva hur ni arbetar på ICA Reklam?
-Vi är Sveriges största inhousebyrå med över 300 anställda. Varje år producerar vi bland annat 35 miljoner adresserade utskick från lokala butiker och skapar 320 miljoner flygblad. Organisatoriskt är vi indelade per butikskoncept, något vi internt kallar för ”profiler”. Vi har till exempel en avdelning på 56 personer som arbetar med Kvantum.
Vad är ditt viktigaste uppdrag som inhousebyråchef?
-Vi på ICA Reklam ska skapa bra kommunikation som är prisvärd. Jag behöver därmed se till att vi har de tjänster som gör kunden nöjd idag-, och imorgon, och säkerställa att vi har den kompetensen internt. Vidare har ICA reklam ett resultatkrav, något som inte är särskilt vanligt för en inhousebyrå, och det gör att vi driver avdelningen som om det vore ett bolag.
Carina sitter med i Inhouse nätverk för inhousechefer och menar att nätverket är ett väldigt bra sätt för att byta idéer och få inspiration.
-Alla vi inhousechefer sitter med samma frågor, även om vi kommer från olika företag, och det är väldigt bra att kunna bolla tankeställningar och kunna göra en ”benchmark”. Jag har även haft nytta av att prata med andra inhousechefer om specifika frågeställningar på detaljnivå.
Vad är det som är speciellt med att arbeta på en inhousebyrå?
-Ja, vi är ju inte core-business, det är ju mat. Men vi är däremot inte heller en extern byrå, för vi behöver se till både det ICA-gemensamma varumärket samtidigt som aktiviteten ska ut lokalt. Det är klart att det finns utmaningar med att arbeta på en inhousebyrå men när man får ihop allt det här är det helt fantastiskt!