Inhouse / Artiklar / ”Vi måste förändra oss och alla här vet om det”
hmlogopeter_588x300

”Vi måste förändra oss och alla här vet om det”

Peter Gunnarsson resa med modereklam började på Calvin Klein i New York och för 9 år sedan flyttade han hem till Sverige och började arbeta på Hennes & Mauritz globala marknadsavdelning.

Idag är Peter sektionschef över H&M:s Studio som ansvarar för att säkra det kreativa konceptet, för alla medier, som skapats av kreatören och att se till att den följer H&M’s grundläggande design-DNA. Studion ansvarar även för retouchen och säkerstället bl.a. att alla bilder är inom ramen för vad H&M står för t ex utifrån etiska aspekter.

Missa inte vår artikel med Vitamin Well ”Att växa snabbt kostar pengar”

Kundens beteende förändrades
Den centrala globala marknadsavdelningen består av 448 personer och de senaste åren har de genomgått en större organisationsförändring.
– Tidigare arbetade vi i silos efter ett expertområde t.ex. katalog och vi var uppdelade i två team, ett som arbetade med print och ett som arbetade digitalt. Sedan såg vi att kundens köpbeteende förändrades och började röra sig mot att bli omnikanal, vilket gjorde att vi var tvungna att börja ändra saker och ifrågasätta tidigare arbetssätt.  Vi har varit lite bortskämda med att det ständigt gått så jäkla bra för H&M att vi kanske förlorade lite av grundvärderingar, som att ständigt förbättras och inte minst entreprenörskapet.
Idag arbetar vi med ett multikanal-tänk med stort fokus på bland annat personaliseringen och rörligt material för att i slutändan vara så relevanta som möjligt för kunden. Vi måste förändra oss och alla här vet om det.

Nytt tänk och ändra invanda mönster
I Peters team i studion arbetar 50 personer och enheten har, precis som bolaget i stort, gått igenom stora förändringar.
– Idag har vi fem gruppchefer, som alla har gått från att vara operativa och kanalspecifika till att arbeta multikanalt och strategiskt. Våra anställda har fått en stor dos ”trust”, de driver sin och därmed vår utveckling.
Sedan något år tillbaka har vi även börjat se vår enhet som ett företag i företaget, just för att få till ett nytt tänk och ändra invanda mönster. Vårt arbete är en blandning mellan gerillaverksamhet där vi måste våga ta initiativ och förändra oss samtidigt som vi följer H&M:s mål och riktning. Jag anser att förändring börjar med en riktning, kunskap och framförallt rätt mindset, att släppa sargen och ge sig ut på isen. Den specifika rollen du har haft tidigare kanske inte kommer att finnas i all evighet men det är helt okej.

Peter är talare på vår årliga Inhouse Inspiration Day, läs mer här. Peter är även med i vår nionde nätverksgrupp för inhousechefer och Inhouse har rekryterat och bemannat till H&M i 10 år.