Vinnarintervju med årets Executive Assistant
Under Executive Assistant Awards, som genomfördes i anslutning till konferensen Vidgade Vyer i februari, utsågs Laila Anani till Executive Assistant of the Year. Laila arbetar på Universal Music och det råder inget tvivel om att hon trivs på sitt jobb, där hon arbetat i fem år.
Motiveringen från juryn, där Inhouse satt med, löd: "Genom sitt professionella agerande och sin personlighet är Laila en fantastisk representant för bolaget och en förebild för sin chef och sina kollegor. Hon är kreativ, strukturerad och tar eget ansvar för att utveckla sin roll. Hon effektiviserar processer och underlättar arbetet för alla. Och – inte minst – hon ser till att alla känner sig inkluderade och trivs på arbetsplatsen.
Tar eget ansvar att utveckla sin roll
Lailas resa på Universal Music började för fem år sedan som receptionist, och efter bara sju månader blev hon framröstad som årets medarbetare. Strax därefter fick Laila erbjudandet att avancera som Executive Assistant till den nordiska VD:n Per Sundin. Redan från början har Laila tagit stort ansvar att utveckla sin roll och sitt ansvarsområde.
- Min första tid handlade mest om att få koll på Pers vardag och få vårt samarbete att sätta sig. När jag kände att allt rullade på bra började jag fråga mig själv ”Hur kan jag göra det här ännu bättre? Vad kan jag göra för att lyfta miljön i våra lokaler? Hur kan vi se ännu snyggare och proffsiga ut?” Jag tog bland annat in flera nya idéer till receptionen och kontoret i stort, som till exempel nya Nespressomaskiner och sponsorsamarbeten som Rituals och Kerstin Florianprodukter till våra badrum.
Laila betonar att hennes primära uppgift är att förenkla hennes chefs liv så mycket det bara går men även att stärka hans och företagets varumärke.
-Jag har aldrig träffat en chef som arbetar så hårt som Per gör, så jag tog även initiativ om att ”boosta” hans image. Jag ville bland annat att hans rum skulle vara snyggt och stilrent, att det inte ska vara några förseningar till hans möten, att han skulle vara mer aktiv på sociala medier och tog in en fotograf för nya professionella porträttbilder.
I många sammanhang är Laila Universal Musics och sin chefs ansikte utåt, men även internt i organisationen och hon är inte främmande att ta nya typer av initiativ när möjligheten dyker upp.
-Jag reser aldrig med på min chefs resor, det brukar istället vara ett bra tillfälle att komma ifatt med de saker som blivit liggande, men när jag reser privat så tar jag kontakt med VD-assistenterna på de lokala Universal Music kontor där jag befunnit mig. Det har jag till exempel gjort i Los Angeles, Dubai och Hongkong och det har varit jätteroligt. De assistenterna har jag ofta kontakt med, och då är det roligt att se hur deras kontor ser ut och visa vem jag är.
Vågar ta för sig av det som är roligt
Idag ansvarar Laila för några projekt som tidigare har legat på andra enheter i bolaget.
-Jag tycker att man ska våga utveckla assistentrollen och ta för dig av det du tycker är roligt. Idag ansvarar jag för våra artisters julfester, våra kick-offer och event, för det tycker jag är roligt. Inget av det står ju egentligen i min arbetsbeskrivning men jag är inte rädd att våga prova nya saker. Om vi till exempel sitter på ett kvartalsmöte och någon pratar om en ny mobilapp så laddar jag ner den direkt, testar och sen kommer jag med en rekommendation om den är värd att ladda ner och börja jobba med.
Ibland måste du också våga säga nej till vissa uppgifter för att kunna satsa på de projekt där du utvecklas och gör störst nytta. Det är de som arbetar närmast dig som kan intyga värdet av din roll och om din chef ser att du är en klippa kommer hon eller han vilja satsa på dig och se dig utvecklas.
Inhouse har varit stolt samarbetspartner till den årliga konferensen
Vidgade Vyer sedan 2011.