”CFO:er måste ta ett större ansvar för företagets tillväxt”
Dennis Lodin arbetar som CFO på det internationella bolaget Universum och driver dessutom Agenda CFO, ett nätverk och eventkoncept riktat mot CFO:er. I den här artikel berättar Dennis om vikten av nätverkande och rollens transformation.
De senaste åren har CFO rollen gått från att vara en back-office funktion till att driva bolagets utveckling framåt och ligga nära kundaffären.
- En CFO som inte är proaktiv och involverar sig i företages affärsstrategiska frågor kommer ha svårt att påverka företagets utveckling framåt. Då blir det även svårt att agera bollplan till VD och styrelse. Digitaliseringen är en deal breaker, vilket gör att företag idag hela tiden måste ligga i framkant. Om du inte är digital i någon utsträckning kommer du snart att försvinna. Den gamla skolans CFO:er la fram en rapport och lät någon annan ta beslutet men så kan vi inte jobba idag. Idag behöver vi driva storyn bakom rapporten och presentera business case.
Missa inte vår artikel ”Ekonomifunktioner är en viktig stödfunktion för företagens tillväxt”
Nyckelkompetenser i teamet
Dennis har 35 personer i sin organisation på Universum varav fyra är direktrapporterterande. När vi pratar om en kritisk framgångsfaktor för att kunna att ta sig tid att arbeta strategiskt och affärsnära nämner Dennis teamet runt CFO:n.
För att du ska kunna arbeta affärsstrategiskt och lyfta blicken behöver du bygga ett team som är självgående och ansvariga för sitt respektive ansvarsområde. Om du inte hinner arbeta proaktivt och blicka framåt behöver du göra om ditt team eller din avdelning, för det är det som är ditt uppdrag.
Eventkonceptet Agenda CFO
Dennis grundade tidningen och nätverket CFOworld för tio år sedan och är även grundare till eventkonceptet Agenda CFO som startade 2017. I år går eventet av stapeln den 9 maj i Stockholm.
-Jag tror att en av framgångsnycklarna bakom eventet är att det är skapat av CFO:er för CFO:er. En annan framgångsfaktor är att det faktiskt finns få forum för CFO:er med relevant innehåll där du kan lära dig hur du blir duktig på ditt jobb. The Economist, Dagens Industri eller Affärsvärlden lär mig inte hur jag blir duktig på mitt jobb och det är de frågeställningar jag tar upp på eventet-”hur löste ni problemet, vad gick snett, varför och vad lärde du dig av det?” Vi vill att våra deltagare går därifrån och säger ”det där ska jag göra när jag kommer tillbaka till jobbet”.
Vikten av att nätverka
Att Dennis tycker att nätverkande är en viktig och prioriterad del av en CFO:s vardag råder det ingen tvekan om.
-Nätverkande är viktigt för CFO:er, för i våra yrkesroller står vi inför många svåra beslut. Ofta får vi ta rollen som ”bad cop”, till exempel vid kostnadsbeskärningar, vilket gör att man behöver bollplank från någon i samma situation. Det innebär att det är viktigt för att känna en samhörighet med andra utanför vår egna organisationer och träffa andra i liknande situationer. Sedan är det ett utmärkt sätt för dig som letar nya uppdrag.
Inhouse specialistområde ekonomi är stolt samarbetspartner till Agenda CFO