Ny affärsområdeschef för Marknad & Kommunikation
Sandra Pettersson har jobbat på Inhouse inom vårt specialistområde Marknad & Kommunikation sedan 2015. De första åren på Inhouse arbetade Sandra som rekryteringskonsult och konsultchef och nu har hon till vår stora glädje även tagit sig an rollen som affärsområdeschef.
Grattis Sandra till din nya tjänst som affärsområdeschef för Marknad & Kommunikation. Kan du berätta något om de uppdragen du arbetat med under tiden du har jobbat på Inhouse?
- Under åren har jag haft många spännande uppdrag med att bygga effektiva organisationer, hitta de bästa stjärnorna till marknadsavdelningar och inhousebyråer samt bidragit med mina kunskaper och erfarenhet av omorganisation av organisationer. Jag har även under dessa år fått möjligheten att själv vara inhousechef och med det fått se arbetet från insidan. Inte minst har jag även föreläst på yrkeshögskolor inom marknadsområdet. Allt det här ska jag fortsätta arbeta med i min nya roll och även driva och utveckla affärsområdet kommunikation framåt.
Vad tycker du att man ska man ha för egenskaper och drivkrafter för att arbeta med organisationsutveckling, rekryteringar och konsulttillsättningar?
-Jag får ofta höra från mina kunder och kandidater att jag har ett engagemang utöver det vanliga och att jag upplevs som en person som är coachande, rådgivande och ärlig. Det är viktiga områden både när vi möter kunder, kandidater och konsulter. Sedan tror jag att det är ett stort plus om man även har en stor nyfikenhet, kan ge konkreta förslag och är duktig på att se organisationens och individens styrkor och förmågor.
Avslutningsvis, du har daglig kontakt med kunder inom marknads- och kommunikationsavdelningar, har du någon spaning från dina kunder som du kan dela med dig av?
- En sak vi har sett den senaste tiden är att profilen och ansvarsområdet för rollerna som arbetar med sociala medier har förändrats. Tidigare var företagens sociala medier något många företag ofta skötte lite med vänstra handen och något som man tyckte att någon kunde sköta vid sidan av andra arbetsuppgifter.
Det vi ser nu är att den delen i media-mixen har blivit mer tongivande och är idag minst lika viktig del som till exempel en större annonskampanj. Roller som till exempel Social Media Manager innebär idag att personen behöver arbeta med företagens sociala mediakonton både på kort och lång sikt. För att öka trafik och varumärkeskännedom har rollen blivit mer betydelsefull för ett företags marknadsföring och därmed behöver rollen idag även innefatta strategisk kunskap.