Inhouse / Artiklar / Hur blir du en framgångsrik inhousechef?
Mirja Kais

Hur blir du en framgångsrik inhousechef?

Min övertygelse är att starka team byggs av en stark kultur. En kultur som drivs och ägs av alla medarbetare. Genom att sätta en tydlig riktning, dela ut mandat och ägarskap samt tillåta individuellt fokus skapar man en framåtrörelse och bidrar till samhörighet, berättar Mirja Kais, Inhousechef på 3 Sverige.

Mirja Kais från Tre Sverige och många andra inhousechefer var med och tävlade i Resumé och Dagens Medias tävling Inhouse Awards, där priset till ”Årets Inhousechef” delades ut. Vi fick äran att intervjua Mirja och få höra hennes bästa tips för att bli en framgångsrik Inhousechef.

Grattis till vinsten Årets Inhousechef, hur känns det att vinna?

– Fantastisk roligt! Att jobbet man gör, lägger mycket kraft, kärlek och engagemang på uppmärksammas. Det betyder jättemycket.

Vad är dina bästa tips till andra Inhousechefer?

- Genomför en analys och identifiera behov, utmaningar och potential. Detta för att bli den bästa partnern till alla affärsområden på bolaget.

Avsätt tid för att sätta en gemensam riktning med vision, mission och strategisk plan för byrån. Den ska givetvis bygga på bolaget vision och mål men en kreativ enhet mår bra av en egen plan för att få bibehålla ett visst externt perspektiv.

Skapa förutsättningar för kreativitet. Se över alla delar som hindrar eller begränsar, våga ifrågasätta och förändra.

Lägg kraft och tid på att identifiera medarbetarnas drivkrafter och skapa utvecklingsplaner baserade på dessa. Då får man engagerade medarbetare som alla bidrar till byråns framgång.

Skapa en positiv utmanarkultur där man genom att utmana i det stora och lilla bidrar till utveckling för individer, för teamet och för leveranser. När man jobbar med kreativitet ska man få ta saker personligt. Om man inte får känna stolthet och ta arbetet personligt så ber man människor att inte bry sig. När man har en kultur och ett team som bryr sig om vad man levererar då tillför man värde, på alla plan.

Hur blir man en bra inhousechef?

– Det finns nog många olika recept för det. Jag själv brinner för kreativitet och ser kreativitet som en viktig ingrediens i affärsutveckling. Och jag tror på individens kraft för att åstadkomma förändring och effekt. Så ett coachande ledarskap tillsammans med visionen att man med hjälp av kreativitet och en stark kultur kan skapa stor effekt på många plan. Det är mitt sätt att bidra till helheten.

Hur ska du fortsätta utvecklas, hur ser framtiden ut?

– Genom att fortsätta vara nyfiken och modig och fortsätta utmana för att skapa förändring som skapar effekt.

Läs intervjun med vinnarna för Årets Inhouseteam