Inhouse / Artiklar / 5 tips när du ska bygga och utveckla ett professionellt nätverk
img_8448-redigera-1126×550

5 tips när du ska bygga och utveckla ett professionellt nätverk

Det krävs tid och energi för att bygga upp ditt professionella nätverk. Men troligtvis sitter du redan på många värdefulla kontakter som kan bidra med inspiration och hjälpa dig vidare i din karriär. Att använda ditt kontaktnät är också ett effektivt sätt att hitta jobbet du drömmer om. Vi ger dig fem tips för att lyckas med ditt nätverkande.

1. Arbeta med ditt befintliga nätverk
Skapa och upprätthåll ditt nätverk med kollegor, tidigare medarbetare, kunder och leverantörer. Det kanske även finns grannar på landet eller föräldrar till barnens vänner som sitter på spännande kontakter och intressanta företag? Håll relationerna vid liv genom att äta frukost med någon i ditt nätverk en gång i månaden, arrangera en ”Walk and Talk” och håll kontakten via sociala medier.

Läs även "Ta din LinkedIn profil till nästa nivå"

2. Våga ta nya kontakter
Utgå från ditt befintliga nätverk, men umgås inte bara med gamla studiekamrater och kollegor. Våga ta nya kontakter och få in nya tankar och erfarenheter. Vill du exempelvis börja jobba inom kommunikationsbranschen? Fokusera på att hitta arenor där målgruppen rör sig och satsa tid på att umgås med dem. Sök dig till nya sammanhang via nätverksträffar och Linkedingrupper där ditt potentiella nätverk rör sig.

Missa inte "Så får du ut mest av dina möten – 5 snabba tips"

3. Lyssna uppmärksamt
Det här är en egenskap som nästan alla människor kan bli bättre på. Träna upp den sociala kompetensen genom att vara nyfiken på människor du möter, ställ frågor och lyssna aktivt på svaret. Först då kommer du förstå personens drivkrafter och intressen. Bygg ditt nätverk och håll kontakten med ditt nätverk genom att vara social, utåtriktad och ödmjuk.

4. Skapa win-win situationer
Dina kontakter är värdefulla så var rädd om dem och se till att den du nätverkar med också får ut något konkret av er relation. Nätverkande handlar om win-win. De flesta människor är mer villig att hjälpa personer som i sin tur är generösa med sin tid, sina kontakter och bjuder på kunskap. Har du arbetat på en HR-avdelning har du exempelvis säkert mycket tips och råd kring medarbetarsamtal.

5. Ha modet att berätta vad du vill
Tveka inte att berätta om dina framtidsplaner och slänga ut krokar. Vill du starta eget som ekonomikonsult, var beredd att berätta om din satsning för alla du träffar. Därmed möjliggör du chansen för ditt nätverk att bidra med råd, idéer och kontakter. Glöm inte att sedan ge dem återkoppling på dina framsteg och vad de har bidragit till.

Missa inte vår artikel "Så vet du om din nya arbetsplats är rätt"