5 tips för att lyckas under jobbintervjun
Du skickar jobbansökningar till olika arbetsgivare och efter en tid får du kanske ett samtal där du blir inbjuden till en arbetsintervju, och då slår ofta nervositeten till. Men kom ihåg att när du blir kallad på intervju så är det ett bevis på att du är intressant och att vi vill veta mer om dig! Här ger vi dig 5 tänkvärda tips inför din arbetsintervju.
1. Förbered dig
Det viktigaste inför en jobbintervjuförberedelse är att forska. Företaget har redan visat intresse för dig, så det är bara rättvist att du visar ett intresse för företaget. Googla företaget på webben, gå igenom deras webbplats, nyhetsflöden på sociala medier för att få en aktuell bild vad företaget befinner sig just nu.
2. Ge ett bra första intryck
Vi vet alla hur viktigt ett bra första intryck är. En självsäker och artig arbetssökande får en fördel från början, för ytterst få personer vill arbeta med någon som är sen, otrevlig mot receptionisten och undviker ögonkontakt.
3. Var lugn och fokuserad
Det kan lätt uppstå nervositet i stressade situationer, och anställningsintervjuer är inget undantag. Men låt inte det påverka ditt fokus. Detta är särskilt viktigt när anställningsintervjun är i gång och rekryteraren börjar ställa frågor. Även om många är rädda för detta skede av intervjun, så försöker rekryteraren helt enkelt att ta reda på mer om dig och avgöra om du är rätt person för jobbet. Var ärlig, fokuserad och koncentrerad under intervjun.
4. Tänk på ditt kroppsspråk
Kroppsspråk utgör en mycket viktig del av kommunikationen, särskilt under en intervju. Om du är för avslappnad, kommer rekryteraren tro att du inte tar intervjun på allvar. Om du är för spänd kan du göra ett intryck av att du är alltför uppjagad för att effektivt hantera stress på jobbet. För att minimera risken att göra fel intryck, bör du ägna lite av din tid för att förstå ditt eget kroppsspråk och dina vanor. Helst ska du sitta i en kroppsposition som uppvisar uppmärksamhet och förtroende.
5. Våga ta för dig
Förbered gärna egna frågor, både om företaget, tjänsten och rekryteringsprocessen. Att ställa frågor visar på ett genuint intresse för din eventuella nya arbetsplats och är ett bra sätt för att visa ditt engagemang.