Inhouse / ”Att anställa personal har varit det svåraste under vår resa”
adverty_niklas-final

”Att anställa personal har varit det svåraste under vår resa”

När startupbolaget Adverty växte och skulle anställa en CFO fick Inhouse uppdraget att rekrytera VD:ns högra hand. Adverty har idag, genom sin revolutionerande displayannonseringsteknik byggd för mobilspel, kontor i Stockholm, London, New York, Madrid, Helsingfors, St Petersburg, Singapore och Lviv. I den här artikeln har vi fått en pratstund med Niklas Bakos, en av Advertys grundare.

Niklas gick ut som första årskull av mediatekniker 2002 och kom redan då, via sitt examensarbete, in på mobilunderhållning. Under följande år arbetade han på flera stora internationella bolag och har varit med från allra första början av utvecklingen av mobilspel.

- Sommaren 2016 startade jag upp Adverty med en barndomskompis. Vi hade en vision om att bygga annonsteknik för spel på framtidsplattformar, som VR och AR, och insåg sedan att vår metod gick att applicera mycket bredare än så, där vårt fokus idag ligger inom mobilspel. Vi är idag 22 anställda över hela världen och börsnoterade, men trots det ser vi fortfarande på det som att vi är i startgropen på vår resa.

Lästips! "Så här lyckas du på vårens medarbetarsamtal"

Att förändra branscher

Som specialist på sömlös och icke-påträngande annonsering inuti mobilspel arbetar Adverty idag med mediebyråer och varumärken över hela världen.
- Vi verkar i två olika branscher, spelbranschen och mediabranschen, och vi menar att båda branscherna är på väg att förändra sitt sätt att arbeta, vilket kan leda till ett ökat intresse för den nya tekniken som vi skapar. Annonstekniken behöver vara helt perfekt för att spelbranschen ska vilja använda den i sina produkter och mediebranschen i sin tur måste vilja plocka in denna nya annonskanal i mediemixen.

- Parallellt med att vi utvecklar vår produkt växer också Adverty som bolag och att anställa personal har varit det absolut svåraste under vår resa. Det har visat sig att det var svårare än vi trodde att sköta rekryteringar själva. Historiskt fokuserade vi mycket på rollen i sig och om kandidater hade tidigare erfarenhet vilket resulterade i att vi ibland missade helheten.

Missa inte vår populära artikel "5 minuter om agilt ledarskap"

Redo att anställa en CFO

Tidigare, när Adverty anställde nya medarbetare, förlitade de sig helt på sina egna nätverk, men när CFO-rollen skulle tillsättas insåg de att de behövde ändra metod.
- Just CFO-rollen har varit ett hett diskussionsämne hos oss internt. Har man ett startupbolag kan man inte tillsätta alla önskade funktioner på en gång och CFO rollen har varit svår att placera i bolaget - när behöver vi egentligen en CFO? 2020 blev året då vi äntligen var redo och då insåg vi även ganska snabbt att vi behövde hitta en samarbetspartner som hade ett större nätverk och därmed en större räckvidd.

- För mig var det viktigt att få in en CFO med mycket energi, och att kandidaten hade ett genuint intresse av verksamheten och bolaget. Vi ville få in en person som fungerade i en miljö där allt går väldigt snabbt. Det kommer nya möjligheter varje dag så vi behövde en person som var snabbrörlig och kunde fokusera. Hälften av oss som arbetar här är ingenjörer som programmerar och sedan är andra halvan mediasäljare och affärsutvecklare, så för oss var det viktigt att hitta en CFO som kan arbeta med olika typer av personligheter.

Att arbeta med specialister inom rekrytering

Så när Adverty bestämde sig för att, för första gången, arbeta med ett företag som är specialister på rekrytering var det väldigt viktigt att kemin stämde.
- Vi träffade ett par olika företag som vi hade ingående dialoger med och redan på det första mötet med Inhouse kände vi att det klickade. Vi kände direkt att alla pusselbitar stämde. I rekryteringsprocessen arbetade vi även för första gången med problem- och personlighetstester, vilket gav ett stort mervärde. Jag upplever att den typen av tester fungerar som ett väldigt bra underlag att diskutera kring. Nu när vi har vår nya fantastiska CFO på plats kan jag konstatera att det var en väldigt viktig pusselbit som kom på plats i vår fortsatta tillväxtresa.

Skrivet av Inhouse kommunikationschef Hedvig Engnell

Här kan du läsa fler porträtt