Nudging- 10 inspirerande exempel

Nudging är, enkelt förklarat, en mental knuff i en riktning som gör att en person väljer ett alternativ framför ett annat. Det handlar om att skapa en effektiv beteendeförändring, något många organisationer vill uppnå både gällande sina kunder, sina anställda och samhället i stort.

En av teorierna bakom nudging är att vi oftast vet vad som är rätt val, men att vi inte alltid fattar rationella och genomtänkta beslut. Många av våra beslut går på rutin och av gammal vana. När vi står inför ett val behöver vi ibland, precis som det engelska namnet tyder på, en knuff i rätt riktning. Metoden har slagit igenom de senaste åren, och har även uppmärksammats med Nobelpris i ekonomi. Här delar vi med oss av 10 goda exempel som vi har fångat upp.

– Skapa ett roligt designinslag. Designa något som gör att människor stannar upp i vardagen och gör något på ett annorlunda sätt. Ett exempel är målade fotspår på en trottoar som visar vägen till en papperskorg, vilket minskar nedskräpning.

– Skapa en känsla av att ”alla gör det”. En stor hotellkedja ändrade sitt ordval på skyltarna gällande valet om att byta handdukar. När den tidigare uppmaningen ”Tänk på miljön, återanvänd dina handdukar” byttes till ”Tänk på miljön, de flesta andra hotellgäster väljer att återanvända sina handdukar” fick det en omedelbar positiv effekt.

– Påminn vid rätt tidpunkt. Placera frukt i ögonhöjd vid kassan i er personalservering för att få medarbetarna att välja ett äpple till mellanmål, framför godis.

Läs även vår artikel om agilt arbetssätt

Förenkla informationen med färger. En svensk mataffär ville uppmuntra flera kunder att köpa produkter med kort bäst-före-datum. De bytte ut den röda extraprisetiketten mot en grön etikett med texten ”Lägre pris – ät snart”. Ett annat exempel är fartkameror som visar bilens hastighet i gröna och röda siffror.  Vi associerar den röda färgen med ”stopp” och därför visas det röda siffror när man kör för fort.

– Använd ”Förvalseffekten”. Många kontor märker en minskning av pappersanvändningen när skrivarna är förinställda på dubbelsidig utskrift. Att klicka i enkelsidig utskrift är en liten ansträngning men vi tar ofta det som går snabbast.

Gör det enklare att göra rätt. Att allt fler människor cyklar idag menar vissa forskare är tack vare  förändringar som skett i den fysiska miljön. Med allt fler separata cykelbanor, hastighetsdämpande insatser i trafiken och cykelparkeringar har det blivit enklare att ta oss runt med cykel.

Underlätta valsituationer. Ett exempel för att öka hälsomedvetna val på en arbetsplats är att placera trappor närmast ingången. Det gör att färre kollegor väljer hissen och vardagsmotionen ökar.

Missa inte ”Så vet du om din nya arbetsplats är rätt”

– Det första valet blir ofta valt först. Det finns en stor chans att vi tar det alternativet som dyker upp först när vi står mellan olika val. Om tågalternativen kommer upp före flygalternativen i ett digitalt bokningssystem ökar chansen att fler resenärer väljer att resa med tåg. Även köttkonsumtionen minskar om det vegetariska alternativet kommer först i en meny.

– Små justeringar kan få stor effekt. Ett effektivt sätt att minska matsvinn är att använda mindre tallrikar vid bufféer. Det har både många hotell och personalmatsalar upptäckt. Det är en enkel ekvation; mindre tallrikar = mindre portioner. 

Uppmuntra positivt beteende. Ett exempel är apparna som förbättrar dina vanor där du först får uppmuntran, till exempel en push-notis som påminner om att du ska göra något, och sedan får man poäng eller en belöning för hur mycket “bra” saker du gör under dagen.

Lästips ”Checklista för en framgångsrik förändring”

Artikeln är skriven av Hedvig Engnell, kommunikationschef på Inhouse

Sorterat under HR, NyheterTaggar:

Nyheter

Liknande artiklar